Virtually - titulní stránka Fotolab Virtually


Reakce ústeckého hejtmana Jiřího Šulce na články v Haló novinách

Jiří Šulc

01.08.2008, Haló noviny

Monopolní autobusová doprava je pro Ústecký kraj minulostí. Musím dodat, že naštěstí. Přestože je dnes autobusová obslužnost u nás na výrazně vyšší úrovni, než byla před dvěma lety, nepřestávají se objevovat hlasy volající po starých časech. Nevím, zda je to z neznalosti, nevím, zda za tím stojí bývalý monopolní přepravce, nevím, zda je to předvolebním obdobím. Vím ale dobře, že většina cestujících je s autobusovou dopravou v Ústeckém kraji spokojena a vím také, že se nám již nemůže stát to, co před dvěma lety - stát se objektem vydírání.

Cestující jako rukojmí DPÚK

Podle výkladového slovníku jsou rukojmí osoby zadržované jako prostředek k dosažení určitého cíle. Před dvěmi lety si Dopravní podnik Ústeckého kraje (DPÚK) vzal naše občany jako rukojmí. Cílem monopolního autobusového dopravce bylo získat z rozpočtu Ústeckého kraje za rok dalších více než 130 milionů Kč. Naše otázky v té době zněly: Můžeme bez konkrétních důvodů vyplatit z rozpočtu kraje soukromému podnikatelskému subjektu stovky milionů korun? Můžeme vzít tyto peníze z položek určených na zdravotnictví, školství či sociální služby? Můžeme se vůbec nechat takto vydírat? Můžeme pro zajištění autobusové dopravy porušit zákon? Na všechny tyto otázky jsme si museli odpovědět NE. Shodli jsme se, že těm, kteří zneužívají své pozice a berou si pro prosazení svých neoprávněných cílů rukojmí, prostě nemůžeme ustupovat. Rada kraje a následně i zastupitelstvo jednoznačně schválily vypovězení smlouvy s Dopravním podnikem Ústeckého kraje. Dnes je naprosto jasné, že rozhodnutí kraje bylo správné, a to přesto, že DPÚK vyplnil své hrozby, zastavil dopravu a cestující ponechal na zastávkách svému osudu. Občanům našeho kraje patří mé uznání, že situaci pochopili a zvládli.

Stali jsme se vzorem i pro další kraje

Autobusovou dopravu v Ústeckém kraji v současné době zajišťuje 12 přepravních společností, které uspěly v otevřeném a transparentním koncesním řízení. Mezi přepravci jsou i velké společnosti zajišťující dopravu i v dalších krajích, jako ČSAD Semily nebo ČSAD Slaný. Ústecký kraj uzavřel s nový mi dopravci osmileté smlouvy, které na jednu stranu dávají záruku pevně časově stanovené spolupráce, na druhou stranu však vyžadují plnění řady kritérií. Hlavní důraz přitom kraj klade na kvalitu vozového parku. Od příštího roku bude nejstarší vozidlo v našem kraji maximálně osmileté (celorepublikový průměr je 14 let), přičemž se ze strany kraje sleduje i plnění přísných emisních norem. Podrobné standardy kvality jsou stanoveny i ve vztahu k˙celé řadě dalších parametrů, mezi nimiž lze uvést především požadavky na plynulost a pravidelnost dopravy, včasnost spojů, čistotu dopravních prostředků, informovanost a odbavování cestujících. Za nedodržení těchto kritérií přepravci hrozí sankce. Mohu říct, že jsme se v této oblasti stali vzorem i pro další kraje.

Factum Invenio potvrzuje spokojenost cestujících

Podle výsledků nezávislého průzkumu veřejného mínění od renomované agentury Factum Invenio je více než dvě třetiny pravidelně cestujících obyvatel na území Ústeckého kraje spokojeno s úrovní autobusové dopravy. Výsledky dotazování přinesly jedno zajímavé zjištění. Celková spokojenost s regionální autobusovou dopravou je vyšší u lidí, kteří autobusy pravidelně cestují. Pro mě to znamená, že kvalitu autobusové dopravy v kraji kritizují zejména ti, kteří autobusy vůbec nejezdí.



Jiří Šulc
Ing. Jiří Šulc, člen VR ODS, předseda RS ODS Ústí n. L. a hejtman Ústeckého kraje
 
  Přístupy: 44224 Komentář Stáhnout Tisk E-mail
 





Vybrali jsme z tisku
křepelka šmok


ODS
REKLAMA


Hrad
REKLAMA


TOP články
REKLAMA