Virtually - titulní stránka Fotolab Virtually


Mýty o mýtu II

Pavel Foltán

Loni v červnu jsem na těchto stránkách v článku „Mýty o mýtu“ psal o některých souvislostech ohledně tehdejších diskusí na téma zavedení mýtného pro kamiony na hlavních dálničních a některých silničních tazích v České republice. Po více než roce se zdá, že mýto už je „na spadnutí“, nicméně diskutuje se stále více a více. Věc je - zdá se - složitá. A složité a problematické jsou i některé postupy kolem ní. Už nyní se však zdá být jednoduchý jeden výhled. A to, že zřejmě padá mýtus o tom, že to mýto budou platit dopravci. Podle toho, co se v těchto dnech na téma mýtného povídá, pak tito dopravci budou v podstatě vlastně jen „dopravci peněz“. Protože to mýtné, které státu za jízdu po tuzemských „cestách necestách“ odvedou, promítnou do svých cen za dopravu. Totéž udělají i zákazníci těchto dopravců, například výrobci, obchodníci a další v příslušném řetězci, na jehož konci je vždy spotřebitel, který to potom nakonec všechno zaplatí i se všemi těmi přidanými hodnotami a tak dále a tak dál. Takže ve své podstatě to mýto vlastně tak jako tak nakonec zase zaplatí spotřebitel. Tedy malý český našinec. Každý z nás. „Vadí nevadí?“

Ve středu přinesla tuzemská média zprávu, že vláda stanovila průměrnou sazbu mýtného pro kamiony ve výši lehce nad 4 koruny za 1 kilometr. Pro největší kamiony (pětinápravové s návěsem respektive čtyř až pětinápravové s přívěsem, apod.) pak je nejvyšší denní sazba lehce nad pěti korunami za jeden kilometr. Logický krok. To by logicky mohlo znamenat zdražení této dopravy asi tak o třetinu. Podle čtvrtečního zpravodajství ČT24 se (patrně v souvislosti s tím) sdružení ČESMAD vyjádřilo v tom smyslu, že by mýtné neměli platit jenom provozovatelé kamionů, ale i provozovatelé všech ostatních vozidel, které po (od Nového roku zpoplatněných) dálnicích (a pak od července 2007) i po některých silnicích jezdí a také je ničí. Podle uvedené teze by tedy mýtné měl platit opět i malý český našinec. Tedy opět každý z nás. Vypadá to logicky, rovnoprávně (a možná i demokraticky) ekonomicky a jednoduše. Možná na první (a možná i trochu zjednodušený) pohled. Věc by ale mohla být i zde poněkud složitější.

Podle některých hlasů lidu coby ohlasů na tuto tezi by však tímto způsobem byl malý český našinec v podstatě finančně potrestán a to hned třikrát za něco, co nezpůsobil a způsobit ani nemohl.
Za prvé už zmíněným zvýšením spotřebitelských cen (všeho, co autodopravci vozí) v důsledku zvýšení cen právě za autodopravu. Tedy v podstatě onou shora zmíněnou „refundací“ mýtného z kapes občanů na konto dopravců prostřednictvím obchodníků, výrobců a poskytovatelů služeb. Tato sankce nás všechny v důsledku ekonomické posloupnosti čeká asi už od příštího roku.
Za druhé tím, že musí platit více peněz za servis při vyšším opotřebení svého auta (např. častější seřizování geometrie zejména přední nápravy, výměny čepů, kostic a dalších komponent řízení, tlumičů pérování, pneumatik, atd. atd.), a to právě v přímé souvislosti se zoufalým stavem dotčených dálnic a silnic a celé příslušné „dopravní infrastruktury“ v tuzemsku. A to právě v důsledku té předimenzované kamionové dopravy. Je totiž otázka, zda osobní auto malého českého člověka (MČČ) dotčené dálnice a silnice víc ničí a nebo jestli je jimi naopak více (jejich vesměs kamionovým ničením) samo více ničeno. Jak asi ničí v průměru tunový či jeden a půl tunový malý český osobák (MČO) ty tuzemské silnice ve srovnání s takovým čtyřicetitunovým (a nota bene třeba přetíženým a nebo nerovnoměrně naloženým) velkým kamionem? Zjednodušeně: jenom čtyřicetkrát méně? A tak by měl podle takové logiky platit za 1 kilometr 4 koruny děleno čtyřiceti a tedy 0,1 koruny? Takže například teoreticky v případě, že by takový MČO na teoretickém úseku 5 kilometrů od mýta k mýtu platil za svých 5 ujetých kilometrů 0,5 Kč mincí nejnižší hodnoty (50 haléřů), kolikrát dražší by mohl být jenom samotný výběr takovéto platby s celou svou výběrčí infrastrukturou? Čtyřicetkrát a nebo víckrát? A co jiné hodnoty? Co třeba takový zákon ekonomie času? A co třeba všechno ostatní, co s tím souvisí? Jak by asi mohl podotknout pan dr. Macek, „už staří Římané věděli, že všechno souvisí se vším“... Tuto druhou sankci bude MČČ platit asi ještě několik uherských let, než se tuzemské dálnice a silnice (v důsledku potřebných investic z výběru mýtného) zlepší na civilizovanou úroveň. Kdy to ale bude a bude-li to vůbec... Protože např. kam jdou ty sumy z poplatků přímých i nepřímých daní v souvislosti se silničním provozem...?
A „konečně“ (uvozovky proto, protože tím to asi nekončí) za třetí by MČČ zaplatil i to předmětné mýtné jako takové = jak by řekl klasik „mýtné an sich“. A při tom by si asi MČČ mohl tak akorát říkat „was heisst...?“ nebo tak něco „ve smysl ten“. Až si to ale MČČ všechno spočítá a přebere, co asi a komu nakonec ve skutečnosti řekne? Kdo ví? Vždyť se ho poslední dobou zatím nikdo na nic moc snad ani neptal.

A při tom by pak už asi „na věčné časy“ takto hned třikrát doplácel na to, že jen před pár lety někdo neuměl (a nebo snad nedej Bůh nechtěl ?!) v rámci nějakých těch tzv. přístupových podmínek vyjednat to, co by skutečně řešilo celou problematiku, a to hezky česky z „gruntu“ a systémově. Například příslušné dotace z příslušných euro-fondů na pořádně dimenzovanou (od pradávna a tedy historicky) euro-transitní CZ dálniční a silniční síť s celou příslušnou infrastrukturou. Jinak se to stejně (doopravdy a pořádně) vyřešit nedá. Ostatně, už staří Římané věděli, jak stavět pořádné silnice. Po některých z nich se dá jezdit (a v Itálii i jezdí) dodnes. „Dobro došli!“



Pavel Foltán
JUDr. Pavel Foltán, člen RRTV, která byla odvolána v roce 2003, hudebník, dramaturg, producent, publicista,
autor je mediální poradce a přednáší na universitě
 
  Přístupy: 1122 Komentář Stáhnout Tisk E-mail
 





Vybrali jsme z tisku
křepelka šmok


ODS
REKLAMA


Hrad
REKLAMA


TOP články
REKLAMA