Virtually - titulní stránka Fotolab Virtually


Co je dobré pro turisty je taxikářů smrt

Vilém Barák

Nezkrácený rozhovor pro ruské noviny Inform Praha

(Inform Praha 4.8.2005)


1. Bojujete za úplné nezasahovaní státu do služeb taxi?


Bojuji není spravné slovo. Nemám ho rád, jde o kliší používané novináři a hlavně politiky. Boj proti chudobě, boj proti terorismu, boj proti drogám....a vždy se ukáže, že jde o boj proti lidem. Jsem presvědčen, že svoboda (každý můze dělat co chce, nesmí se však dopustit útoku na život a majetek jiného člověka; zde je velice důležitá definice svobody, jinak jsou liberálové obviňováni z anarchismu atd.) a trh jsou nejlepší řešení v mezilidských vztazích. Každá státní regulace je donucením, útokem na svobodu. Kromě pricipiálních důvodů (z definice vlastnictví sama sebe plyne, že člověk je svobodný a když na nikoho neútoči, nikdo nemá právo -Bůh, politici, demokracie, většina...- jej k něčemu nutit), platí, že každá regulace znamená neefektivitu, která jde vyjádřit ztrátou peněz nebo volného času. Služba je dražší než by potenciálně mohla být a nebo si vyžádá vynaložení volného času (viz fronty u lékaře, korupce při prijímání na státem kontrolované vysoké školy...). Nebojuji za spásu světa, ale bráním vlastní peněženku a můj volný čas. Statní regulaci považuji za útok na tyto hodnoty. Domnívám se, že posilování oné pověstné neviditelné ruky trhu Adama Smitha současně přispívám i jiným. Tím že sleduji vlatní zájmy, pomáhám bezděčně a neplánovitě jiným lidem. Kdyby se každý takto staral o své záležitosti, nechtěl napravovat svět násilím proti vůli ostatních, protože si myslí, že ví co je pro ostatní dobré, bylo by to idealní. Nejde o nelogičnost, kdy popírám právo právo jiných polepšovat svět a přitom se o to stejné zdánlivě snažím. Liberálové nikomu nic nevnucují, naopak chtějí, aby jim i ostatním nikdo nic nevnucoval. (Když už o nich něco jedovatého říci, tak že se snaží svět napravit svobodou). Pokud si socialisti přejí regulovat cenu taxíků, ať si sednou do aut a tyto služby nabízí třeba za 1 korunu, ale ať se svými výmysly neobtěžují ostatní lidi. Stejně by vám odpověděl každý liberál, v právém smyslu tohoto slova.


2. Myslíte si, že zákon o transportu, prijatý v červenci je spravedlivý co se týče taxikářů? Třeba tabule se seznamem povinností taxikářů za nedodržení povinností, za které se má odebirat licence na území celého ČR?

Tento zákon není spravedlivý a je nesmyslný. Problém se tím nevyřeší. Odstranění « problémů » spojených s taxisluzbou by si vyžádalo její zákaz.

3. Zdají se Vám, že ceny za služby taxi jsou rozumné a opodstatněné?


Existenci spravedlivé ceny popřeli již španělští scholastici v 16. století (spravedlivou cenu zná jenom Bůh; k otázce spravedlnosti blíže F.A.Hayek, Právo, zákonodárství a svoboda, část 2. Fata morgána sociální spravedlnosti, kap. IX, str. 66, Academia Praha 1991). Dodnes se tento nebo jemu podobné výrazy objevují v zákonech a tzv. ekonomických učebnicích. Je to stejné, jako bychom se dodnes učili, že Země je placatá a lékaři chodili přímo z piteven a bez umytí rukou na porodní sály. Spravedlivá cena je taková, která se svobodně sjedná mezi smluvními stranami (viz předchozí definice svobody). Tzn. cena 700 Kč za cestu od Hlavního nádraží na Václavské náměstí je ta správná a spravedlivá, pokud na ni obě strany svobodně přistoupily (např. taxikář se zbraní v ruce nenutil pasažéra nasednout a tuto sumu zaplatit). Většina lidí ihned vysloví pochybnosti nad slůvkem „svobodně“. Zde je důležité si uvědomit jednu úplně zásadní věc. Neexistuje žádné právo na odvezení taxíkem, ale samozřejmě ani na jiné služby nebo koupi zboží. Když se cena zdá někomu příliš vysoká, může jít pěšky. Taxikář nemůže být nucen jezdit za jinou, než smluvní cenu. Chození pěšky nebo strašení kartelem je ale nesmyslné, protože trh si vždy, přes všechny pochmurné prognózy poradil. Osobně věc řeším tak, že si prostě vezmu jiný taxík s lepší cenou. To že stát, magistrát, státní plánovací úřad ……vyhlásí nějakou cenu, ještě neznamená, že je správná, rozumná, opodstatněná. Vytváří pouze zločince (taxikáře, kteří účtují víc) a zločin (překročení regulace) bez obětí (nikdo nebyl poškozen, protože přistoupil na sjednanou cenu). Naopak cena regulovaná je zločinná, nespravedlivá k taxikářům. Za prvé by mohli dostat víc a stát je regulací vlastně okrádá. Za druhé, co když jejich náklady jsou vyšší než hradí regulovaná cena?. Stejně zločinná muže být taková i k zákazníkům (co když může být nižší a stát ji regulaci zvedá?). Veškerý humbuk ohledně taxi, převlékání primátora Béma je směšný. Hrozné je, že se k tomu propůjčuje ODS, prý pravicová strana.


4. Jak často využíváte služeb taxikářů? Stává se Vám někdy, že by taxikář porušil Vaše práva, jako cestujícího?

Tak 15 za rok. Nesetkal, protože práva jsou definována smlouvou mezi mnou a taxikářem.

5. Myslíte, že domluva o ceně s taxikářem i přesto ze existují o tom nová pravidla je přípustná?

Doufam že ano, spíse se otažte cechu taxikářů, ti jistě mají rozbor těchto pravidel.

6. Myslite si, že taxikář je težká a nevděčná práce?



Je to práce jako každá jiná. Protože teoreticky (kdyz nepočítám narůstající státní obstrukce) je potřeba minimum předpokladů pro jeji zahájení. Stačí umět řídit vůz, kroutit volantem a trochu znát město. To je vidět např. v NY, kde taxikáři jsou přistěhovalci atd. Jinak nebezpečnost, špinavost, odpovědnost (kolik by musel brát operátor atomové elektrárny, lékař, hasič, pilot dopravního letadla, řidic sanitky, když by na něm závisela záchrana vašeho dítěte) neudává cenu práce, ale tuto cenu určuje poslední řidič taxi (lékař pilot...), který je za určitou cenu ochoten vstoupit na trh dopravy lidí (léčení nemocných, řízením letadla...). Odhadl bych to tak na 10.000 Kč plus náklady na údržbu a pořizení vozu. Licencovaní a jiná buzerace však tuto cenu zvyšuje.

Vilém Barák



Vilém Barák
Od roku 1996 působil v bankovnictví v oblasti rizikových pohledávek. Dnes se věnuje krizovému řízení společností. Publikuje články v MF Dnes, Lidových novinách, Respektu, Hospodářských novinách a Virtually, převážně k ekonomickým tématům. Je spolupracovníkem Liberálního institutu.
 
  Přístupy: 312 Komentář Stáhnout Tisk E-mail
 





Vybrali jsme z tisku
křepelka šmok


ODS
REKLAMA


Hrad
REKLAMA


TOP články
REKLAMA