Zpoždění R52 a zelená opona
Jiří Kadrnka
03.12.2009, Nový život
Pětadvacátého listopadu Nejvyšší správní soud (NSS) přijal rozhodnutí, kterým se ruší územní plán Břeclavska. Toto rozhodnutí bude znamenat zpoždění dálničního propojení České republiky a Rakouska na jihu Moravy, známé jako rychlostní komunikace R52. Takže zatímco z Vídně do Mikulova budeme zanedlouho jezdit po nové dálnici, tak se na naší straně "zasekneme" na silnici okresního formátu.
Ilustrativně to můžu uvést tak, že po dálnici z Brna do Prahy byste u Velkého Meziříčí najeli na okresku a na dálnici se vrátili zase u Humpolce. Všichni si asi dovedeme představit, jak by asi vypadala doprava na tomto nedálničním úseku. A to nás čeká, a na pár let nemine, na úseku mezi Mikulovem a Pohořelicemi. Čeští švejci zase budou v Evropě vidět.
Připomínám, že NSS nerozhodoval o správnosti nebo nesprávnosti přípravy některých staveb, ale v podstatě konstatoval formální pochybení ministerstva pro životní prostředí (MŽP), zdůrazňuji ministerstva, a ne nikoho jiného. I z tohoto pohledu mi připadají výzvy ekologických aktivistů k odstoupení první náměstkyně hejtmana Jihomoravského kraje Anny Procházkové, která je za územní plánování zodpovědná, zcela mimo a vnímám je jen jako snahu odvrátit pozornost od pochybení MŽP, což mě vede k závěru, že celý proces byl ministerstvem a ekologickými aktivisty koordinován. Mimochodem není lepší vysvědčení práce náměstkyně Anny Procházkové, než to, že ji ekologičtí aktivisté vyzývají k rezignaci.
Rozhodnutí NSS nemá také žádnou vazbu na platnost mezivládní dohody o vybudování této komunikace a vládního usnesení, které ukládá ministerstvu dopravy urychlit přípravu realizace R52. Oba tyto dokumenty samozřejmě platí a všichni zainteresovaní by měli dělat urychlené kroky k tomu, aby se obsah těchto dvou dokumentů co nejrychleji naplnil.
Pro někoho možná přesvědčivě, ale musím vyslovit souhlas s Miroslavem Patrikem z Dětí země, že "fatální nekompetentnost způsobila obrovské škody". NSS ve své zprávě konstatoval, že pochybilo MŽP a nikdo jiný. Osobně se domnívám, že to byl koordinovaný a manipulovaný proces MŽP s ekologickými aktivisty, který účelově vytvořil prostor právě proto, aby NSS mohl zrušit územní plán Břeclavska. Zcela jednoznačně a z logiky věci je za to zodpovědný bývalý ministr životního prostředí, který způsobil značné škody, či slovníkem pana Patrika "obrovské škody", a to nejen finančního významu.
Chci také zdůraznit, že ekologičtí aktivisté v tomto případě nehájí zájmy přírody ani zájmy našich občanů. Hájí zájmy zahraničních lobbistických skupin, které nemají zájem, aby se z rozpočtu Evropské unie financovaly významné projekty v České republice, ale financovaly se projekty jinde v Evropě. Ekologičtí aktivisté jim v jejich snažení výrazně pomáhají. Ekologičtí aktivisté nikdy ve skutečnosti nehledali a nehledají variantní řešení, jak se nám snaží namluvit. Hledají pouze a jen cesty, jak něco zničit a překazit.
Myslím si, že každému je zřejmé, že po čtyřiceti letech totality, kdy bylo utlumeno investování do infrastruktury, musíme infrastrukturu budovat. Budovat tak, aby odpovídala požadavkům a potřebám lidí, umožnila jim kvalitní život a byla šetrná k přírodě. Dostavět rychlostní spojení Brna s Vídní je naprosto logickým krokem. Dostavba R52 musí zůstat jednou z hlavních priorit Jihomoravského kraje a s o to větší razancí a rychlostí musíme tento projekt realizovat. Musíme tento boj zdravého rozumu s lidskou hloupostí dovést co nejrychleji do zdárného konce. S mírnou nadsázkou bych řekl, že za posledních šedesát let napáchali v naší zemi největší škody po komunistech právě zelení aktivisté.
V roce, kdy si připomínáme dvacáté výročí pádu železné opony, můžeme směle konstatovat, že nám tady roste další, a to zelená opona.
Jiří Kadrnka
předseda OS Břeclav