Infarkt Amerického snu: General Motors
Tomáš Klvaňa
blog.aktualne.cz
Politicky korektně uvažujícímu Američanovi se dnes auto nespojí s rozletem, ale výfukem
Lásce Američanů k automobilu se vyrovná jen jejich ústavně kodifikovaná vášeň pro pušku a pistoli. Zatímco většina světa to druhé, čili druhý ústavní dodatek chránící právo nosit zbraň, těžce chápe, fascinace auty se v minulém století rychle rozšířla a jako barevný gobelín potáhla většinu glóbu.
Auto bylo Američanům dlouho totéž co svoboda. Čím větší a silnější vůz, tím víc jí bylo. První příznaky ochladnutí lásky k autům se objevily, když se okolo měst zrodil fenomén front, zácp a dopravních kolapsů. Svoboda rozletu se proměnila ve volbu rozhlasové stanice při popojíždění směrem kupředu.
Ale teprve změna klimatu a nárůst skleníkových plynů, zdá se, zasadili smrtelnou ránu autosvobodě, nejsilnější složce Amerického snu. Politicky korektně uvažujícímu Američanovi se dnes auto nespojí s rozletem, ale výfukem. A ten, bez ohledu na absenci olova a přítomnosti katalyzátoru, přiznejme, normálnímu jedinci nevoní.
Jako každá končící láska, může i tahle nadělat škodu. Američané se například mohou začít chovat ještě divněji. Proto uvítejme historický krach automobilky General Motors. Ano, je svým způsobem infarktem Amerického snu, ten ovšem při troše štěstí přežije. Amerika neurčitě tušila, že se zbytek světa naučil dělat lepší auta. Bankrot realitu nemilosrdně stvrdil.
Rozvod s autem, které přispěje k možné eliminaci Holandska, přemnožení moskytů, a které stejně už moc neumíme, bude teď lehčí, řeknou si Američané a upřou pozornost k jiné ikoně. Sledujme k jaké.
Ranní fejeton ČRo1 Radiožurnál, vysíláno 4. 6. 2009
Tomáš Klvaňa
Tomáš Klvaňa, zástupce vlády pro protiraketovou obranu