Virtually - titulní stránka Fotolab Virtually


Nové značení na silnicích přispěje k bezpečnosti

Petr Bendl

Na našich silnicích, a to bohužel i na silnicích první třídy, je bohužel celá řada nebezpečných míst. Možná by byla nesmírně atraktivními šikanami na závodní trati, pokud by ovšem kolem byly klasické únikové zóny. Pro běžný provoz, navíc mezi desítkami překážek, jsou ale velmi nepříjemná.

Všechno je o to složitější, že většina opatření, která by v těchto místech zvýšila bezpečnost silničního provozu, je extrémně drahá – napřímení takového esíčka kdesi mezi hrází rybníka a železniční tratí na druhé straně obvykle znamená spoustu zemních prací, navážení materiálu, stavebních a konstrukčních činností, kácení stromů a keřů. Každopádně jedno takové místo spotřebuje milióny až desítky milionů korun, nemluvě o potřebě předem uzavřít příslušné dohody s majiteli souvisejících pozemků a získat příslušná povolení. Může to být záležitost i na několik let.

S vědomím, že na podobné úpravy stát nemá a nikdy nebude mít dost peněz, a ve snaze udělat pro zlepšení statistik nehodovosti alespoň něco, jsme se nakonec s kolegy z Ředitelství silnic a dálnic dobrali k opatření, které nebude ani nijak zdlouhavé, ani příliš nákladné. Vybrali jsme na dva tisíce kilometrů silnic první třídy, které si zaslouží co nejrychlejší obnovení vodorovného značení. Zahrnuli jsme do tohoto opatření i přechody pro chodce. Je pravdou, že zejména prostřední čáry mohou vést řidiče v jejich pruhu a zabránit třeba i náhodnému vyjetí do protisměru, přičemž právě nehody protijedoucích vozidel jsou samozřejmě z hlediska následků těmi nejhoršími.

Čáry na krajnicích a uprostřed vozovek, ale také čáry rozdělující vozovku například do odbočovacích pruhů se samozřejmě obnovují v pravidelných intervalech – ukazuje se však, že předpokládané termíny obnovy jsou na některých zvláště vytížených úsecích příliš dlouhé, a proto je tato nárazová akce namístě a sto milionů korun je velmi dobrá investice. Komu se zdá, že tato suma neodpovídá slovům "ani příliš nákladné" v jedné z předchozích vět, ať si prosím uvědomí, že jde o dva tisíce kilometrů. Důležité je tak srovnání a je nutné používat velmi odolné barvy. Práce by měly začít co nejdříve, aby už na hlavní motoristickou sezónu měl co největší počet kilometrů silnic nové vodorovné značení.

Bezpečnost ovšem nejsou pouze stavební opatření a malování pruhů, ale také prevence. A v ní jsme v uplynulých dnech také o něco pokročili. Odstartovali jsme natáčení dalších spotů kampaně "Nemyslíš – zaplatíš!", která výborně plní svou roli nejen poměrně drastickými spoty, ale také diskusí, kterou tato drastičnost vyvolala. A představili jsme veřejnosti nový projekt, v němž pod hlavičkou "(Ne)zvratné osudy" budeme společně s Českým sdružením obětí dopravních nehod a Organizací na podporu integrace menšin působit na mladé řidiče. Principem je bezprostřední předání osobní zkušenosti lidí, do jejichž života zasáhla dopravní nehoda, studentům ve věku 17 až 19 let (od dubna do června v pilotním projektu ve školách v Praze a ve Středočeském kraji). Věřím, že toto osobní setkání jen umocní bezprostřední dojem ze sledování spotů kampaně "Nemyslíš – zaplatíš!" a jsem rád, že se nám účastníci nehod sami hlásí a chtějí se o své zkušenosti a osudové zážitky podělit. Pokud by takovou chuť měl i někdo z vás, rádi vás do projektu zapojíme, stačí se přihlásit na adrese nezvratneosudy@mdcr.cz.



Petr Bendl

Osobní stránky
 
  Přístupy: 37240 Komentář Stáhnout Tisk E-mail
 





Vybrali jsme z tisku
křepelka šmok


ODS
REKLAMA


Hrad
REKLAMA


TOP články
REKLAMA