Státní maturity – noční můra slabých a nepřipravených
Michael Canov
Jeden ze stěžejních argumentů odpůrců státních maturit je, že je nesrovnatelná maturita na gymnáziu a např. na učňovské škole. Plně souhlasím s tím, že je to maturita nesrovnatelná. Ovšem právě to, že se jedná o závěrečnou zkoušku na různých typech škol nesrovnatelné úrovně, ale přitom je hodnocena stejným slovem MATURITA, je zásadně chybně.
Maturita se začala devalvovat někdy v době, kdy jsem sám maturoval (rok 1979) a kdy komunistický režim zavedl (ve snaze vzbudit zdání vyšší vzdělanosti) maturitu na učňovských školách. Vznikl tak paradox – absolvent „učňáku“ měl hodnotnější výstup než absolvent „gymplu“. Oba měli maturitu a učeň navíc výuční list. Doufal jsem, že se demokratický režim po roce 1989 této falešné nálepky vzdělanosti zbaví, leč doufal jsem marně. Naopak, dnes dosahuje devalvace této maturitní zkoušky zřejmě vrcholu. Navzdory Gaussově křivce ji dnes může získat téměř každý, dokonce i ten, kdo na ní lidově řečeno nemá ani náhodou a současně se mu nechce do učebního oboru. Stačí, když má dostatečně movité rodiče. Vždyť, kdo by se dnes, zvláště na některých školách, odvážil vyhodit potomka význačného sponzora školy. Proto jsem velice uvítal zavedení státních maturit, které by alespoň částečně oddělily zrno od plev. Ne, že by na nich nebylo co kritizovat, bylo…ovšem přesně z opačné strany. Naprosto nesouhlasím s tzv. nižší úrovní maturit, která se nastavuje tak, aby jí udělal opravdu každý a která má nižší úroveň než mívaly přijímací zkoušky na čtyřletá ba možná i než na osmiletá gymnázia. Myslím si, že by bylo mnohem čestnější a spravedlivější, kdyby se tzv. nižší úroveň maturity pojmenovala prostě jinak, např. závěrečná zkouška absolventa střední školy. Maturita by tak měla punc určité kvality a kdo by si na ní netroufal, konal by závěrečnou zkoušku.
Mě osobně velice zaujala na státních maturitách možnost nepovinných předmětů. Student by měl možnost (ne povinnost) vykonat maturitní zkoušku až ze tří těchto předmětů a to vesměs vyšší obtížnosti. Přitom by však případný neúspěch z nepovinného předmětu neznamenal krach u maturity, k pokusu o maturitu z tohoto předmětu by se prostě nepřihlíželo. Neobával bych se, že by si jí studenti volili na blind, bezpochyby by si takovouto zkoušku volili dle předmětů ve školní části maturity, přitom by však mohli bez jakéhokoliv stresu ukázat co umí, co znají. Já sám jsem učitelem na gymnáziu (aprobace chemie, matematika a fyzika), posledních sedm let jsem však uvolněn pro výkon funkce starosty ve městě Chrastava. Přesto si po celou tuto dobu zachovávám na gymnáziu alespoň minimální úvazek (dvě třídy chemie). A právě mých studentů - a tím pádem pochopitelně i mě - by se státní maturita z nepovinného předmětu chemie týkala. Netvrdím, že právě u mých studentů by dopadla excelentně, ale i kdyby ne, jako kantor bych byl velice rád, kdyby došlo k porovnání mých studentů se zbytkem republiky, „padni komu padni“.
Bohužel, vypadá to, že populismus zvítězí. ODS zahazuje poslední zbytky pravicovosti, když ústy svého školského lídra usiluje o odklad (čti: zrušení) státních maturit (totožný postoj ČSSD mě nepřekvapuje a nestojí za komentář). A studenti? Facebooková generace se po vzepětí, kdy v akci „vajíčko pro Paroubka“ demonstrovala své opovržení nad politikou uplácení sociálními dávkami a odpouštěním 30 korunového poplatku, se nám v akci „za zrušení státní zkoušky“ představila jako uprděná generace slabých a nesebevědomých, nevěřící ve vlastní síly. Mé čekání na to, že se objeví frajeři, kteří uprděnce pošlou tam, kam patří a budou demonstrovat své sebevědomí a odvahu mládí a budou naopak požadovat, aby oni jako první mohli ukázat to, co před nimi ještě nikdo nedokázal, tj. vykonat státní maturitu, se bohužel ukázala jako utopie. Škoda, jejich škoda.
Ing. Michael Canov – starosta Chrastavy http://www.chrastava.cz/
a učitel na Gymnáziu Liberec Jeronýmova
Vlastní chemické stránky: http://www.jergym.hiedu.cz/~canovm/
Michael CanovStarosta Chrastavy