Virtually - titulní stránka Fotolab Virtually


Uplynulý týden v médiích

Martin Kupka

25.01.2010, zpravy.ods.cz


Minulý týden jsme na tiskové konferenci představili návrhy ODS, jak snížit schodek státního rozpočtu a jak nastartovat další ekonomický růst. Mediální odpověď byla v tomto případě docela příznivá. Druhý den noviny psaly o návrhu zákona o rozpočtové kázni a odpovědnosti, který by měl být účinným bičem na neodpovědné politiky. Psalo se také o úsporách při zadávání veřejných zakázek o centrálních nákupech či o zřízení fondu cyklických rizik. Jeho prostřednictvím by měl stát v lepších časech ukládat prostředky na časy horší.

Studenou sprchu v porovnání s těmito texty přinesla páteční Mladá fronta Dnes. V ní jsme se dočetli, že návrhy ČSSD i ODS vedou stejně do slepé uličky. Obě strany chtějí zvyšovat daně, ODS podle článku navrhuje jednotné DPH ve výši 17 či více procent, obě strany prý nabízejí úspory spíše virtuální než reálné. Nebudu tento čtený deník podezírat hned ze záměru za každou cenu poškodit ODS. Pravda je, že ODS nenavrhuje jednotné DPH ve výši 17%. Tuto zavádějící informaci přinesly před časem Hospodářské noviny. Vycházely přitom z dlouhodobého záměru ODS sazby DPH přiblížit a z teoretické úvahy Martina Kocourka o tom, jak vysoká by v současné době taková sjednocená sazba měla být. O návrh ODS se nejedná. Pro vytvoření zprávy v tomto případě vystačila nesprávná zkratka z jiných novin. Další zajímavý podnět pro analýzu mediální reality. Zbývající tvrzení v článku jakoby postrádala jakoukoli minulost a vyrůstala z jiné než skutečné situace. Zatímco ODS stále hájí Janotův balíček a stojí jednoznačně proti dalšímu zvyšování deficitu, ČSSD dělá populisticky pravý opak. V historii to byla právě Topolánkova vláda, která dokázala obrátit trend a reálně snižovat schodky rozpočtu. Za necelé tři roky přišla s reálnými úsporami ve výši 100 miliard korun. To všechno jsou argumenty, které článek zcela pominul. Budeme je muset v následujících dnech o to aktivněji prezentovat veřejnosti.

V souvislosti se zmíněnou tiskovou konferencí se také objevilo několik připomínek k samotnému způsobu prezentace. Tiskovou konferenci totiž přenášela Česká televize a z formy určené zejména pro podrobné informování novinářů udělala vlastně samostatný mediální výstup směřovaný celé veřejnosti. Je přitom jasné, že pro omezený okruh novinářů má prezentace přirozeně odbornější povahu. Musíme se poprat s tím, jak udělat tiskové konference srozumitelné pro širokou veřejnost a přitom neochudit novináře o důležité detaily a povysvětlení. Docela těžký mediální oříšek.

V nadcházejícím týdnu nás čeká v rámci projektu Vize 2020 diskuse ke klíčovému tématu "Zdravé veřejné finance". Právě s tímto tématem bychom snad konečně mohli vzbudit odpovídající zájem médií. Rádi bychom také na další tiskové konferenci představili naše protikorupční návrhy. Mediálně chudý týden nás asi nečeká.



Martin Kupka
Martin Kupka, vedoucí mediální sekce HK ODS
 
  Přístupy: 74692 Komentář Stáhnout Tisk E-mail
 





Vybrali jsme z tisku
křepelka šmok


ODS
REKLAMA


Hrad
REKLAMA


TOP články
REKLAMA