Virtually - titulní stránka Fotolab Virtually


Evžen Tošenovský: ČSSD hrála amatérské divadlo a doplatila na to



15.06.2009, E15

Díky čemu podle vás ODS uspěla ve volbách? Byla to nízká účast?


Těch faktorů bylo víc. Nízká účast určitě také. Někteří lidé byli otráveni, nešli k volbám a hlavně sociální demokracii se nepodařilo přesvědčit své potenciální voliče, aby je podpořili. Sociální demokraté použili marketingový postup, mysleli si, že se politika dá dělat jenom na základě průzkumů veřejného mínění. Když lidé chtějí, aby více svítilo slunce, tak jim to ČSSD slíbí. V krajských volbách se tento postup sociálním demokratům vydařil, ale to teď přestalo platit. Myslím, že je to propad marketingových her v politice. Politika je něco jiného než prodej tužek nebo mobilů. A navíc se neosvědčila taktika, která už byla jednou použita. V politice většinou platí, že není možné použít stejné postupy jako minule.



Myslíte, že se ČSSD zaměřovala na stejná témata jako v krajských volbách?


Na některá taková témata se zaměřovala a hlavně chtěla odehrát stejný scénář. Lidé nepochopili plakáty, na nichž ČSSD varovala před ohroženými jistotami nebo návratem ODS. Tohle fungovalo v krajských volbách, ale teď se ukázalo, že to lidé začali brát jako nefér hru. Ale faktorů, které vedly k vítězství ODS, bylo více. Vliv na výsledek mělo naše předsednictví v Evropské unii. Vláda v čele EU ukázala, že je schopna reagovat na hospodářskou krizi. A podle mne se na výsledku voleb podepsal i velmi neuvážený krok, kterým bylo shození Topolánkovy vlády. Někteří lidé to nechápali, jiným to vyloženě vadilo.



Říkáte, že se nemají opakovat stejné postupy. Měla by tedy ODS také zásadně změnit strategii před volbami do českého parlamentu?


To není o zásadních změnách strategie. V případě sociální demokracie to byla úplně stejná taktika - děsit, vyvolat u lidí obavy, že o něco přijdou a že jim něco hrozí. ODS teď nemůže znovu použít ten samý model jako v eurovolbách, kampaň nemůže být úplně stejná. Ale zároveň musíme použít ty prvky, které se osvědčily.



Co se osvědčilo? Využití internetu?


Internet se osvědčil, ale zase bych to nepřeceňoval. Ale překvapuje mě, jakou odezvu naše komunikace na internetu měla.



Některé vaše internetové útoky na ČSSD byly dost ostré. Někteří socialisté se dokonce domnívali, že jim to pomůže a že vaše útoky budou kontraproduktivní


Některé byly ostré a mně samotnému se třeba ani nelíbily. Některé ale byly zdařilé - s legrací a určitou mírou nadsázky. Proslov Honzy Zahradila ke sjezdu sociální demokracie byla pěkná legrační záležitost a vím, že u mnoha lidí měla pozitivní odezvu. A nebyl to žádný brutální, agresivní, podpásový útok. Byla to chytrá věc. Naopak hrozně působily ty naučené fráze a divadelní představení, která někdy hráli sociální demokraté nebo i zelení. Když je politik formován poradenskou firmou, aby dělal gesta, rozhazoval rukama a smál se, působí to strašně amatérsky. Vím, že se tomu lidé smáli. Nutit politiky, aby začali hrát amatérské divadlo - tak to zkrátka nefunguje.



Co z toho, s čím jste uspěli v minulých volbách, byste tedy mohli využít v těch příštích?


Lidé nemusejí rozumět všemu, o čem politici hovoří, ale měli by mít pocit, že ti politici tomu rozumějí, že mají argumenty a že hovoří k věci. Nepřeceňuji naši kampaň na náměstích a v ulicích, které byly někdy poloprázdné. Ale na lidi působilo dobře, když jsme říkali - my se nechceme bavit o zdravotnictví, protože to vůbec Evropské unii nepřísluší. Chceme se bavit o tom, co jí přísluší. Myslím, že je hrozně důležité, aby kampaň byla konkrétní a obsahově k věci.



Příště třeba k tomu zdravotnictví?


Možná i ke zdravotnictví. Ale už to určitě nebude téma číslo jedna. Sociálním demokratům se podařilo tohle téma vnutit krajským volbám a my jsme nebyli schopni to zvrátit. Lidé to zbaštili. Druhou věcí je, že pak ČSSD vnesla do zdravotnictví chaos a ukázalo se, že vůbec není připravena nic řešit. V daný okamžik to ale lidé vzali. Teď do předvolební kampaně vstoupila ekonomická krize a lidé chtějí slyšet, že někdo vidí cestu ven. O tom podle mne budou parlamentní volby. Jsem ale proti arogantním a brutálním kampaním, myslím, že kampaň má být slušná a zároveň tvrdá. Agrese a nervozity už mají lidé dost.



Co by mohlo být téma číslo jedna parlamentních voleb?


Budu ho navrhovat kolegům a určitě ho teď nebudu vystřelovat do novin. Mám nějakou svoji představu, ale nebudu tím, kdo volební kampaň povede. Čeká nás velmi těžká debata i uvnitř ODS o tom, jaká témata zvolit a jak je postavit.



V minulých volbách do Poslanecké sněmovny byla jedním z klíčových témat rovná daň. Vy jste to ale spíše kritizoval


Ano. Nekritizoval jsem rovnou daň jako takovou, ale způsob, jakým se argumentovalo. Rovná daň se hrozně špatně vysvětluje lidem. Stala se dobrým heslem, ale měli jsme ji lidem lépe vysvětlovat.



Je rovná daň ještě v programu ODS?


Myslím, že by měla zůstat významným prvkem ekonomické politiky ODS, protože jsme pravicová strana. A měli bychom být schopni jasně vysvětlit lidem, že rovná daň je výhodná pro všechny, nejenom pro nějakou vrchní vrstvu. Ódeeska má velký dluh ve vysvětlování, jak je důležité si vážit úspěšných a schopných, kteří vytvářejí příležitosti pro ostatní. To se teď opět ukázalo v době ekonomické krize. Je ale velmi složité vysvětlovat lidem, proč je pravicový přístup stejně výhodný pro vrstvu úspěšnějších i sociálně slabších a sociálně ohrožených. Bude velký kumšt to vysvětlit, zvlášť když jsme pod tlakem celosvětového ekonomického průšvihu, který bude na Českou republiku doléhat právě v době parlamentních voleb. To je moje největší obava.



To nejhorší období přijde právě v době před volbami?


Odhaduji, že dopady krize budou nejsilnější právě na konci srpna a na začátku září, pokud nedojde k obrovskému celosvětovému oživení.



Poškodí to ODS jako donedávna nejsilnější vládní stranu?


Ne, ODS by to poškodit nemuselo, to vůbec ne. Ale všichni, kdo vstoupí před parlamentními volbami do soutěže, budou muset odpovídat na otázky ohledně krize. ODS na to musí být připravena. Musí mít dostatečně srozumitelné argumenty a vysvětlit lidem, proč pravicový přístup dává šanci. Protože levice bude samozřejmě vykládat - my se o vás postaráme, z daní všechno zajistíme, uděláme šrotovné, napumpujeme do ekonomiky veřejné prostředky. Bude to jedno z vnucených témat předvolební kampaně.

(Autor: Jan Žižka)

 
  Přístupy: 1922 Komentář Stáhnout Tisk E-mail
 




Vybrali jsme z tisku
křepelka šmok


ODS
REKLAMA


Hrad
REKLAMA


TOP články
REKLAMA