Virtually - titulní stránka Fotolab Virtually


První prorůstová a propopulační důchodová reforma

Ivo Patta

Návrh

Návrh


Podívejme se na problém dostatku nově narozených dětí čistě z ekonomického, nikoliv emocionálního hlediska při použití representativních dat Českého statistického úřadu (ČSÚ).
Současné náklady vydané na jedno dítě za jeden měsíc v ekonomicky průměrné rodině s 1 - 3 dětmi representují 6352,-Kč. Počítejte se mnou: 6352,-Kč x 12 měsíců x 18 let (plnoletost) x 2 děti = 2.744 064,- Kč. Jsou to data a výpočty, plně vystihující současné poměry. Právě tato částka 2 miliony 744 000,-Kč je vkladem pracujících rodičů dvou dětí na důchod a to právě proto, že jediným vkladem, kterým skutečně financujeme v průběžném důchodovém systému svůj vlastní důchod, jsou dobře odchované děti - budoucí plátci do daňového a tedy i důchodového systému. Ekvivalentní částka při třech vychovaných dětech činí 4 miliony 116 000,-Kč a při čtyřech dětech 5 milionů 488 000,-Kč. Mluvím o středně příjmových rodinách, které jsou, opakuji, základem financování daní a tedy i financování důchodového pojištění.
Občané, kteří si děti nepořídí
a neodchovají ani minimální počet dvou dětí v rodině, ušetří podle současných relací během 18 let, t.j do plnoletosti dětí 2 a tři čtvrtě milionu korun a na svůj vlastní důchod nevloží do průběžného důchodového systému ani korunu. Přesto jsou na tom jako důchodci ještě lépe než rodiče dětí, zejména matky dětí, protože ty musely přerušovat kvůli dětem svoji pracovní kariéru a v průměru mají právě z tohoto důvodu nižší započitatelný příjem, ze kterého se počítá výše důchodu.
Pokud v průběžném důchodovém systému je minimální nebo žádné zohlednění počtu odchovaných dětí, tj. budoucích plátců, je masivně negativně korelován s porodností. Efekt je dokonce takový, že je schopen vysvětlit 80 procent pozorované hodnoty rozdílů v porodnosti napříč různými zeměmi
(M. Boldrinová, M. de Nardi a L. Jones, Fertilita a penzijní systém, National Bureau of Economic Research, únor 2005).
Právě zde tkví zásadní systémová chyba. Jedná se totiž o rovinu sociální solidarity obrácenou „na ruby“. Rodiče dětí, kteří museli obrátit každou korunu alespoň dvakrát v ruce, než ji vydali, se sociálně solidarizují se stále narůstající skupinou lidí bezdětných, jejichž životní úroveň byla podle téhož ČSÚ o 21% vyšší, než životní úroveň rodin se 2 dětmi. Právě tato systémová chyba ničí budoucnost národa v podobě klesající demografické křivky. Právě tato systémová chyba působí natolik zhoubně, že za cca 50 let zde bude pouhá čtvrtina příslušníků mladší generace oproti stavu současnému.

Návrh „První prorůstové a propopulační reformy“:


Jaká východiska zvolit ?


Návrh důchodové reformy musí v první řadě plně respektovat demokratické principy, to znamená dát každé mladé ženě a mladému muži ve fertilním věku možnost volby zda mít děti nebo si zabezpečit stáří jiným způsobem. Navržený systém by měl zohlednit naprosto principiální otázku a tou je nepochybně dostatek dětí s dobrým rodinným zázemím, dětí, které budou v dospělosti skutečně systém financovat. Návrh musí umožnit rychle překonat nepříznivý demografický vývoj a zajistit budoucnost Čechů, Moravanů, Slezanů i menšin žijících v České republice. Měl by být na rozdíl od migračních rizik stabilizujícím faktorem. Při realizaci musí být návrh navíc administrativně nenáročný, aby po zavedení nezvýšil počty úředníků.

Základní principy důchodové reformy:

1. Základní doba odchodu do důchodu by vycházela z průměrného věku dožití obyvatelstva České republiky.
2. Dělení na muže a ženy by mělo být opuštěno. Odporuje principům rovnosti mužů a žen a je uplatňováno ve stávajícím systému nelogicky, vzhledem k vyššímu věku dožití žen. Navíc se v posledních letech prodlužuje za každý odpracovaný rok doba odchodu do důchodu u mužů o 2 měsíce a u žen o 4 měsíce a tím se ze zákona postupně dosahuje požadované rovnosti.
3. Věk skutečného odchodu do důchodu by se stanovil v závislosti na počtu vychovaných dětí. Přihlíželo by se ke 2 a více dětem do počtu 4, odchovaných v rodině do dospělosti, tj. 18 let věku dětí ( do 18 let věku dětí, vzhledem ke skutečnosti, že jen do tohoto věku mohou rodiče ze zákona své děti ovlivnit). K jednomu dítěti a k dětem, které byly odsouzeny za úmyslné trestné činy v trvání nad 2 roky, by se nepřihlíželo. U neúplných rodin, by se u rodičů přihlíželo ke skutečnosti, zda rodič, který neměl dítě v přímém zaopatření, řádně přispíval po celou dobu na jeho výživu a to, v tomto případě, až do doby jeho ekonomické samostatnosti, nejpozději do 26 let věku. U takovéhoto rodiče by se zohlednil i jediný potomek v případě, že by jej bylo možno přičíst k dítěti nebo dětem v nově založené rodině.
4. Ve startovním roce důchodové reformy (předpoklad rok 2007) by v souladu se zákonem č. 155/1995Sb., o důchodovém pojištění, §32, muži odcházeli do důchodu jednotně v 62 letech, ženy v závislosti na počtu vychovaných dětí v 57 - 61 letech. Cílovým rokem by se pak stal rok 2037, kdy by rodiče se 2 dětmi odcházeli do důchodu v 64 letech, se 3 dětmi v 60 letech a se 4 a více dětmi v 56 letech věku (pokud splnili podmínky dané zákonem, zejména o odpracovaných letech). Bezdětní rodiče a rodiče s jedním dítětem by v cílovém roce 2037 odcházeli do důchodu ve věku 78 let, bez rozdílu pohlaví.

Přechodné období :
Zde je využito ustanovení zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, § 32.
Podle předpisů platných před 1. lednem 1996 činila věková hranice pro nárok na starobní důchod:
· u mužů 60 let,
· u žen
53 let, pokud vychovaly aspoň 5 dětí,
54 let, pokud vychovaly 3 nebo 4 děti,
55 let, pokud vychovaly 2 děti,
56 let, pokud vychovaly 1 dítě, nebo
57 let, pokud nevychovaly žádné dítě.
Zákon o důchodovém pojištění zavedl mj. postupné zvyšování věkové hranice pro nárok na starobní důchod (dále jen "důchodový věk"). Důchodový věk pojištěnce se stanoví tak, že se ke kalendářnímu měsíci, ve kterém dosáhl shora uvedené věkové hranice, přičítají u mužů 2 a u žen 4 kalendářní měsíce za každý i započatý kalendářní rok z doby po 31. prosinci 1995 do dosažení shora uvedené věkové hranice.


Z ustanovení § 32, zákona č. 155/1995 Sb. vychází tabulka č. 1, „Bonusy a malusy přechodného období (v měsících).

Tabulka č. 1

 

 

 

 

 

 

 

 

Bonusy a malusy přechodného období (v měsících)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

muž/žena

2 děti m

2 děti ž

3 děti m

3 děti ž

4 děti m

4 děti ž

5 dětí ž

bezdětní

bezdětné

rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2007

0

0

0

0

0

0

0

0

0

2008

1

2

-1

1

-3

-1

-1

8

8

2009

2

4

-2

2

-6

-2

-2

16

16

2010

3

6

-3

3

-9

-3

-3

24

24

2011

4

8

-4

4

-12

-4

-4

32

32

2012

5

10

-5

5

-15

-5

-5

40

40

2013

6

12

-6

6

-18

-6

-6

48

48

2014

7

14

-7

7

-21

-7

-7

56

56

2015

8

16

-8

8

-24

-8

-8

64

64

2016

9

18

-9

9

-27

-9

-9

72

72

2017

10

20

-10

10

-30

-10

-10

80

80

2018

11

21

-11

11

-33

-11

-11

88

88

2019

12

24

-12

12

-36

-12

-12

96

96

2020

13

26

-13

13

-39

-13

 

104

104

2021

14

28

-14

14

-42

-14

 

112

112

2022

15

30

-15

15

-45

-15

 

120

120

2023

16

32

-16

16

-48

-16

 

128

128

2024

17

34

-17

17

-51

-17

 

136

136

2025

18

36

-18

18

-54

-18

 

144

144

2026

19

38

-19

19

-57

-19

 

152

152

2027

20

40

-20

20

-60

-20

 

160

160

2028

21

42

-21

21

-63

-21

 

168

168

2029

22

44

-22

22

-66

-22

 

176

176

2030

23

46

-23

23

-69

-23

 

182

182

2031

24

48

-24

24

-72

-24

 

190

190

2032

 

50

 

 

 

 

 

 

198

2033

 

52

 

 

 

 

 

 

202

2034

 

54

 

 

 

 

 

 

 

2035

 

56

 

 

 

 

 

 

 

2036

 

58

 

 

 

 

 

 

 

2037

 

60

 

 

 

 

 

 

 


Věk odchodu do důchodu v přechodném období určuje tabulka č. 2.

Tabulka č. 2

 

 

 

 

 

 

 

 

Věk odchodu do důchodu v přechodném období (rok a měsíc)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

muž/žena

2 děti m

2 děti ž

3 děti m

3 děti ž

4 děti m

4 děti ž

5 dětí ž

bezdětní

bezdětné

rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2007

62

59

62

58

62

58

         57

62

61

2008

 62r 1m

59r 2m

61r 11m

58r 1m

61r 9m

57r 11m

56r 11m

62r 8m

61r 8m

2009

 62 2m

59r 4m

61r 10m

58r 2m

61r 6m

57r 10m

57r 10m

63r 4m

62r 4m

2010

 62r 3m

59r 6m

61r 9m

58r 3m

61r 3m

57r 9m

56r 9m

64

63

2011

 62r 4m

59r 8m

61r 8m

58r 4m

61

57r 8m

56r 8m

64r 8m

63r 8m

2012

 62r 5m

59r 10m

61r 7m

58r 5m

60r 9m

57r 7m

56r 7m

65r 4m

64r 4m

2013

 62r 6m

60

61r  6m

58r 6m

60r 6m

57r 6m

56r 6m

66

65

2014

 62r 7m

60r 2m

61r 5m

58r 7m

60r 3m

57r 5m

56r 5m

66r 8m

65r 8m

2015

 62r 8m

60r 4m

61r 4m

58r 8m

60

57r 4m

56r 4m

67r 4m

66r 4m

2016

 62r 9m

60r 6m

61r 3m

58r 9m

59r 9m

57r 3m

56r 3m

68

67

2017

 62r 10m

60r 8m

61r 2m

58r 10m

59r 6m

57r 2m

56r 2m

68r 8m

67r 8m

2018

 62r 11m

60r 10m

61r 1m

58r 11m

59r 3m

57r 1m

56r 1m

69r 4m

68r 4m

2019

63

61

61

59

59

57r

         56

70

69

2020

 63r 1m

61r 2m

60r 11m

59r 1m

58r 9m

56r 11m

         56

70r 8m

69r 8m

2021

 63r 2m

61r 4m

60r 10m

59r 2m

58r 6m

56r 10m

         56

71r 4m

70r 4m

2022

 63r 3m

61r 6m

60r 9m

59r 3m

58r 3m

56r 9m

         56

72

71

2023

 63r 4m

61r 8m

60r 8m

59r 4m

58

56r 8m

         56

72r 8m

71r 8m

2024

 63r 5m

61r 10m

60r 7m

59r 5m

57r 9m

56r 7m

         56

73r 4m

72r 4m

2025

 63r 6m

62

60r 6m

59r 6m

57r 6m

56r 6m

         56

74

73

2026

 63r 7m

62r 2m

60r 5m

59r 7m

57r 3m

56r 5m

         56

74r 8m

73r 8m

2027

 63r 8m

62r 4m

60r 4m

59r 8m

57

56r 4m

         56

75r 4m

74r 4m

2028

 63r 9m

62r 6m

60r 3m

59r 9m

56r 9m

56r 3m

         56

76

75

2029

 63r 10m

62r 8m

60r 2m

59r 10m

56r 6m

56r 2m

         56

76r 8m

75r 8m

2030

 63r 11m

62r 10m

60r 1m

59r 11m

56r 3m

56r 1m

         56

77r 4m

76r 4m

2031

64

63

60

60

56

56

         56

78

77

2032

 

63r 2m

 

 

 

 

 

 

77r 8m

2033

 

63r 4m

 

 

 

 

 

 

78

2034

 

63r 6m

 

 

 

 

 

 

 

2035

 

63r 8m

 

 

 

 

 

 

 

2036

 

63r 10m

 

 

 

 

 

 

 

2037

 

64

 

 

 

 

 

 

 


Co navržený systém vyřeší po zavedení?

Přenese prvotní zodpovědnost za důchod ze státu na jednotlivce. Přinese tedy zodpovědnější chování jak jednotlivců, tak rodin.
Sníží dětskou kriminalitu navozením přímé odpovědnosti za řádnou výchovu dětí v rodině.
Postupně se sníží finanční nároky na sociální a důchodový systém, což povede ke zlevnění pracovní síly a zvýší obchodní konkurenceschopnost země v mezinárodní ekonomické soutěži.

Jaké budou jeho dopady z dlouhodobého hlediska?


Postupné eliminování tzv. černých pasažérů v systému důchodového zabezpečení přinese možnost stejně postupného zvyšování penzí a tedy zlepšení poměru mezi průměrnou mzdou a důchodem.
Napomůže se systémovým řešením k dostatečnému počtu nově narozených dětí, což se projeví jednak v udržitelnosti pozitivního ekonomického vývoje a dále v zachování původního obyvatelstva.
Perspektivně se doplní počty dětí a ekonomicky aktivního obyvatelstva, což přispěje také ke stabilizaci dalšího důležitého systému pojištění - zdravotního.


Náklady na zavedení důchodové reformy:
Finanční nároky na státní pokladnu nebudou díky dostatečně dlouhému přechodnému období žádné.

Úspory plynoucí ze zavedení důchodové reformy:
Státní podpora důchodového připojištění ztratí smysl a bude ukončena. Úspory státní pokladny se dají předpokládat v řádu miliard korun.


Ivo Patta
Ing. Ivo Patta
 
  Přístupy: 128672 Komentář Stáhnout Tisk E-mail
 





Vybrali jsme z tisku
křepelka šmok


ODS
REKLAMA


Hrad
REKLAMA


TOP články
REKLAMA