Proč je chystané mýtné zoufalé a pomýlené
Petr Bendl
27.11.2006, MF DNES
Kdyby se uděloval titul nejproblematičtější projekt státu, navrhl bych jako bezkonkurenčního letošního kandidáta elektronické mýtné. Už na jaře letošního roku jsme se spolu se starosty obcí a měst Středočeského kraje obraceli na ministra dopravy s výzvou, aby celý projekt zastavil. Zpoplatnění dálnic a silnic první třídy prostřednictvím mikrovlnných bran vyvolá totiž větší zátěž paralelních komunikací II. třídy, které mýtným nejsou zatíženy. Ty však pro těžkou dopravu nebyly konstruovány a vedou často centry obcí a měst. Ve výsledku tak zájem ministerstva dopravy ulehčit občanům od neúnosné zátěže kamionové dopravy má přesně opačný efekt.
Další problémy vyvolala sama stavba mýtných bran. Žádnému řidiči, který stál minuty a hodiny v zácpě kvůli zúžení dálnice, není určitě třeba tento aspekt nového systému mýtného barvitěji líčit. Žádným nadšením mě nenaplňuje ani představa, že výhled z auta budou už provždy přetínat v nepravidelných intervalech na dálnicích i na silnicích I. třídy nevzhledné ocelové konstrukce. Kdyby se jich alespoň podařilo využít k rozvoji moderních informačních systémů pro řízení dopravy! Ale bojím se, že zůstanou jen samoúčelnými pohrobky systému, který bude muset Česká republika brzy nahradit něčím efektivnějším a modernějším.
Posledním a bohužel nejvážnějším problémem se stala povinnost platit mýtné i pro autobusy. Kraje i stát se dlouhodobě snaží upřednostňovat hromadnou dopravu před individuální. Je to samozřejmě velmi rozumné, moderní a podle mého názoru i jediné možné směřování, a to jak z hlediska ochrany životního prostředí, tak z hlediska dopravního. Rozhodnutí zpoplatnit stejným způsobem autobusy jako nákladní dopravu pokládám v tomto smyslu za zcela nesprávné a do očí bijící. Výsledek může být v zásadě jediný. Kraje nebudou schopny ze svých rozpočtů zvýšené náklady na veřejnou dopravu pokrýt. Podle všech signálů totiž jejich daňové výnosy oproti loňskému roku významně nevzrostou. Mýtné by se tak pravděpodobně muselo promítnout do ceny jízdného. Podle odhadu dopravců by tak cestující měli zaplatit až o 20 procent více. To je třetí a jistě nejvíce nepříjemný výsledek projektu s názvem elektronické mýtné.
Ve snaze zachránit, co se dá, předkládá Středočeský kraj Parlamentu České republiky novelu zákona, která by linkovou autobusovou dopravu z povinnosti platit mýtné vyvázala. Vláda se k této iniciativě zatím postavila z legislativních důvodů odmítavě. Domnívám se však, že se překážky tohoto druhu podaří rychle odstranit. Nesrovnatelně přijatelnější než zvýšení jízdného nebo zavedení složitého administrativního postupu, který by zvýšené náklady na mýtné pro veřejnou dopravu krajům vynahradil, je určitě jednoduchá změna zákona. Pokud ministerstvo samo nenajde rychle jiné lepší řešení, věřím, že poslanci naše volání vyslyší.