Střípky z České školní inspekce IV.
Prhoň Klátil
Personální politika ČŠI
S radostí konstatujeme, že naše postřehy z ČŠI někdo zareagoval. Vtipně a na úrovni myšlenkové i jazykové. Krom toho komentář otevírá prostor pro plodnou diskuzi: Laskavý čtenáři, posuď: „Opravdu mi nevadí, že jsem něco takového schválila a zveřejnila. Prhoni, ty jsi moc klátil, nebo moc chlastal. Všeho s mírou, Prhoň !“ Děkujeme, p5B072CB8.dip0.t-ipconnect.de. A nyní k tématu.
Ve druhém pololetí loňského roku byli do organizace stále přijímáni noví pracovníci. Přesto na konci roku provedla ústřední školní inspektorka organizační změny a zrušila některá místa inspektorů a kontrolních pracovníků. Část inspektorátů přitom neměla naplněny stavy (např. Zlín). Žádné z volných míst nebylo propouštěným zaměstnancům nabídnuto. Převážně šlo o pracovníky blížící se důchodovému věku nebo věku důchodového. Zřejmě se jednalo o záměr dostat pryč „staré inspektorské struktury“. Výběr byl ponechán na libovůli ředitelů inspektorátů. Někde se tak podařilo vyřešit osobní animozity bez ohledu na to, že odbornost propouštěného inspektora byla potřebná pro plnění hlavních úkolů ČŠI. Však vše se dá napravit. Inspektorů je trvale nedostatek. Zanedlouho budou přijímáni noví, protože už je vyhlášeno výběrové řízení pro inspektorát č. 15.
Výpověď dostaly také uklízečky pracovišť ČŠI. Počet pracovníků se snížil, ale uklízet se musí. Jak teď neporušit organizační opatření a zajistit úklid? Moudrá personální politika ústřední školní inspektorky bez pochyb řešení najde.
Z ústředí byli propuštěni 3 zaměstnanci. Zůstali ovšem přátelé, příbuzní a blízcí ústřední školní inspektorky, které po svém nástupu zaměstnala. Stejně tak neodešel věkem důchodový mistr v interpretaci zjištěných faktů, hrdý absolvent Žižkovy vojenské školy, pyšný nejen na svou hodnost podplukovníka, ale i na titul RSDr. před jménem a půvabné CSc. za ním. Proč zůstal tento člověk? Protože vždy pochopí, co se chce slyšet a ze všech sebraných údajů vytvořit skvost. Jeho místo tedy nebylo možné zrušit. (V každém případě se mu poslední výroční zpráva ČŠI, jak jsme si mohli přečíst ve Střípcích, nepovedla.)
Rovněž v obsazování vedoucích funkcí je ústřední školní inspektorka excelentní. Až do jejího nástupu byli ředitelé inspektorátů (dříve vrchní školní inspektoři) vybíráni konkurzem z nejzkušenějších inspektorů s dlouhou praxí, kteří znali problematiku inspekční činnosti i práce inspektorátů. V současnosti nebývá na výsledky výběrových řízení brán zřetel. Na místo ředitelů inspektorátů dosazuje ústřední školní inspektorka ředitele škol, někdy i jen učitele. Tito lidé nemají o práci inspektorátů pochopitelně ani ponětí, někteří se o ni dokonce ani nezajímají. Přece jsou manažery. Inspektorskou práci nevykonávají. Image organizace a inspektorátů bere za své.
K dobré personální práci patří i náležitá kontrolní činnost. Tu ústřední školní inspektorka pojala originálně. Prostě nekontroluje. Stěžuje si někdo na svého ředitele, že třeba nic nedělá, chodí pozdě do práce a dřív z ní, ničemu nerozumí? Pak je to jasné: Ředitel zametá se starými inspektorskými strukturami a ty se vzpouzí. Pozvedá tudíž nízkou úroveň inspektorátu! Jenomže ono je to ale tak, že pracovníci odvádějí kvalitní práci jako dříve, jen ne ředitelovým přičiněním, nýbrž zásluhou toho, že nekompetentní ředitel do jejich činností nezasahuje.
Stálo by za to, paní ústřední školní inspektorko, říci veřejnosti, jak byste oznámkovala škole takovou personální politiku.
Prhoň Klátil