Virtually - titulní stránka Fotolab Virtually


Komu pomůže české šrotovné?

Hynek Fajmon

Poslanecká sněmovna učinila první kroky k tomu, aby bylo také u nás zavedeno tzv. šrotovné na nákup nových osobních automobilů. Pan poslanec Bohuslav Sobotka (ČSSD), který za svou 4letou kariéru ministra financí dokázal udělat "sekeru" ve výši přes 300 miliard Kč, již oznámil, že toto opatření dlužíme okolním státům. Nějaká miliarda sem, nějaká miliarda tam. Daňový poplatník to nakonec stejně zaplatí. A prý se tím pomůže českému i evropskému hospodářství. Skutečně? Myslím, že nikoliv.

Jaké důsledky bude mít české šrotovné? To můžeme odhadnout s velkou mírou přesnosti už nyní. V počáteční fázi trvající několik měsíců dojde k poklesu prodeje osobních automobilů. Potenciální kupci nyní zařadí zpátečku a začnou čekat, zda skutečně šrotovné legislativním procesem projde nebo nikoliv. Prodeje aut se do té doby velmi pravděpodobně sníží.

Pokud skutečně bude šrotovné zavedeno, tak se krátce po jeho spuštění po dobu čerpání vyčleněné sumy, prodeje automobilů prudce zvýší. Kdo na tom vydělá záleží na tom, jaká auta si občané koupí. Vzhledem k tomu, že všechny u nás působící automobilky mají cizí vlastníky, tak se nakonec budou radovat akcionáři ve Volkswagenu, Peugeotu, Citroenu, Toyotě a dalších automobilkách. Kromě nich bude mít radost pár tisíc nebo desítek tisíc našich spoluobčanů, kteří si nové auto se šrotovací dotací pořídí. Kolik jich bude, bude záležet na celkové vyčleněné částce a definitivním znění pravidel. Každopádně to ale bude naprostá menšína motoristického národa.

Ve třetí fázi, kdy budou veřejné peníze určené na šrotovné vyčerpány, dojde opět k propadu prodejů automobilů. Křivka prodeje automobilů tak dostane podobu sinusoidy. To, že to nemůže pomoci hospodářství je každému normálnímu člověku jasné. Veřejné peníze se doslova vyhodí z okna ve prospěch pár tisíc lidí a všichni ostatní to budou muset zaplatit v daních. Pokud to skutečně udrží nějaká pracovní místa v autoprůmyslu, o čemž lze úspěšně pochybovat, tak to každopádně zničí mnoho jiných pracovních míst v jiných oborech, kam by lidé své peníze investovali v případě, že by šrotovné nebylo.

Domácnosti zvažují například to, že vymění auto nebo že vymění sřešní krytinu. Oboje vyjde na cca 300 000 Kč. Pokud se zavede šrotovné, tak se domácnost rozhodne vyměnit auto a "pomůže" tak autoprůmyslu. Pokud by ale šrotovné nebylo, tak by si domácnost v mnoha případech spíše zvolila novou střechu a pomohla by tak stavebnímu průmyslu. A právě tam budou v případě zavedení šrotovného příslušné peníze a tím i následně pracovní místa chybět.

Ještě větší absurditou než samotné šrotovné jsou řeči poslance Sobotky (Mr. Debt) o tom, že šrotovné dlužíme sousedům a že jsme jakýmsi "černým pasažérem", když šrotovné nemáme. Podle této logiky platí, že když se soused zblázní a začně házet všechny své příjmy do hracího automatu, tak to musíme učinit taky. Pokud nejsme šílenci, tak nemusíme.



Hynek Fajmon
poslanec Evropského parlamentu za ODS

Osobní stránky
 
  Přístupy: 22762 Komentář Stáhnout Tisk E-mail
 





Vybrali jsme z tisku
křepelka šmok


ODS
REKLAMA


Hrad
REKLAMA


TOP články
REKLAMA