Virtually - titulní stránka Fotolab Virtually


Nechytil jsem to

Petr Bendl

aktualne.cz

Můj vážený spolustraník, teplický primátor a zároveň senátor Jarda Kubera někdy v době mého nástupu do ministerské funkce mluvil o tom, že při pobytu v Bruselu lze chytit bruselský virus, který z racionálního domácího politika udělá unifikovaného evropského panáka. Zaznamenal jsem tento jeho špílec do vlastních řad ODS, protože jsem už v té době věděl, že i mne čeká vedení některých ministerských jednání. A uložil jsem si jako úkol, že budu pozorovat případné projevy napadení tímto virem.

A pak to přišlo – na začátku týdne jsem byl v Bruselu ne jako pozorovatel nebo host na slyšení, ale jako předseda jednání ministerské Rady pro dopravu, telekomunikace a energetiku. S několikadenním odstupem si mohu s klidem říci, že jsem to nechytil. Jestli jsem odjížděl s kritickým pohledem na mnoho „hodnot“, které nám Evropa vnucuje, nic se na tomto mém postoji nezměnilo, přestože jsem v Bruselu jednání vedl jako odpovědný politik a poctivě se snažil projednávanou problematiku někam posunout.

Proč bych neakceptoval bruselské postupy a nepřispěl například k nalezení dohody o prodloužení souvislého počtu dnů, po které mohou řidiči pracovat? Je-li dnes šestidenní režim, takže z delších zájezdů se řidič musí vrátit zpět a nechat se vystřídat, bude pro příště možné ponechat jednoho řidiče se zájezdem až 12 dnů, pokud bude mít možnost si na místě dostatečně odpočinout. O tom, že to zjednoduší situaci cestovních kanceláří a dopravců a přinese úspory, snad není nejmenší pochyby.

Proč bych se neměl pokusit posunout se rozumným směrem při jednání o kabotáži, tedy o možnosti silničních dopravců zajišťovat přepravy, u nich začátek ani konec nejsou v jejich domácí zemi? To je přece pro dopravce také potenciálním přínosem, budou-li umět této možnosti využít!

A proč bych nepřispěl k efektivnímu pokračování jednání o programu Marco Polo zaměřeného především na neprůchodnost evropské dopravní sítě, tedy na odstraňování kongescí (což je označení, které používají odborníci, aby se zbavili dvojsmyslného českého slova zácpa)?

Přesně o tom všem a o mnohém dalším jsme jednali. Podle bruselských zvyklostí. Stanoviska byla bruselsky uhlazená. Nálada byla po bruselsku vstřícná. Podařilo se ale dosáhnout prokazatelných úspěchů. České předsednictví uzavřelo silniční balíček, který přinese ve výsledku jen díky jednotným registrům dopravců úsporu v výši přibližně 200 mil. eur ročně. Dosáhli jsme dohody ohledně leteckého balíčku. Ten výrazně přispěje k lepší koordinaci letového provozu na celoevropské úrovni, zkrátí se doby letu o 8 – 14 minut, čímž se uspoří 7 – 11 procent paliva v průměru na jeden uskutečněný let a ulehčí se tak i životnímu prostředí. Ve výsledku by tak mělo dojít i ke zlevnění letenek pro cestující. Ano, to všechno platí.

Možná, že by někdo protievropsky agresivní označil můj postup při řízení jednání za příliš vstřícný a naznačoval by, že se o mě ten bruselský virus přinejmenším pokoušel. Ale já trvám na tom, že jsem se svým názorům na nynější stav evropské integrace nezpronevěřil. Že jsem – stejně jako ostatní kolegové z vlády při podobných příležitostech v jejich resortech – nesl a unesl odpovědnost za dobrý výsledek jednání o docela vážných věcech. Bylo by nesmyslné bojkotovat nebo destruovat témata, která povedou ke schválení nových směrnic či pravidel a přinesou evropským i našim firmám a rozpočtům členských zemí konkrétní dopady vyjádřitelné v miliardách. A je jedno, jestli korun, nebo eur.



Petr Bendl

Osobní stránky
 
  Přístupy: 34518 Komentář Stáhnout Tisk E-mail
 





Vybrali jsme z tisku
křepelka šmok


ODS
REKLAMA


Hrad
REKLAMA


TOP články
REKLAMA