Lži a pravdy o našich lokálkách
Jiří Šulc
10.10.2009, Deník
V minulých dnech jsme se dozvěděli z úst našich lokálních politiků spousty lží a nepravd o našich železničních lokálkách. Se zděšením zjišťujeme, že jako středověcí inkvizitoři brání jakémukoliv pokroku a ve snaze obhájit svá teplá místečka starostů (je přece před volbami!) jsou schopni upálit na hranici i nějakou tu vykonstruovanou autobusovou čarodějnici. Ostatní témata jako pořádek, zneužívání sociálních dávek, zadlužování, čistota obce, rozvoj, prosperita nebo nezaměstnanost jsou příliš ožehavá. Takto se mohou snadno ukázat jak bojují. Proti čemu? Proti pokroku, proti zlepšení služeb, proti šetření, proti rozumu. A nyní pár objektivních zjištění:
LEŽ č. 1 Ekologické motoráky nahradí kraj kouřícími autobusy (starosta Mikulášovi Hladík) Skutečností je, že kraj nahradí 35 let staré kouřící motoráky moderními autobusy Iveco Crossway s průměrným stářím 3,5 roku splňující evropské předpisy Euro5.
LEŽ č. 2 Autobusy zhorší dopravní obslužnost Opak je pravdou. Zatímco železniční zastávky byly vybudovány v 19. století mimo centra obcí a občané se musí dále dopravit autobusy či pěšky, autobusové zastávky jsou jak v centrech, tak odlehlých částech obcí. Navíc místo osmi vlakových zastávek budou mít občané k dispozici 19 autobusových. Železnicí je obslouženo jen 165 obcí v Ústeckém kraji, zatímco autobusy takřka všech 354 obcí. Po více než roce provozu autobusové dopravy namísto zastaralé a zbytečné tzv. Kozí dráhy nedostal kraj ani jednu stížnost na novou dopravní obslužnost západní části Děčínska.
LEŽ č. 3 Maminky s kočárky se nedostanou do autobusu (starosta Starých Křečan Maenzel) Nesmysl - zatímco do jednoho motoráku ČD se do chodbičky vejde jeden, max. dva kočárky, do kapacitních autobusů minimálně stejné množství. Navíc vystrkat kočárek přes metr vysoko do starých vagonů, je něco jiného, než zajet do nízkopodlažního autobusu. Totéž tvrdí důchodci i malé sedmileté děti, kteří se do takové výšky dostanou jen s značnými problémy.
LEŽ č. 4 Neobjednáním autobusů v pracovních dnech a ponecháním jen o dny pracovního volna a svátky je ohroženo propojení železnice Dolní Poustevna- Sebnitz Je třeba zdůraznit, že mezi městy Rumburk a Dolní Poustevna existují dvě tratě, tzv. horní a dolní (přes Staré Křečany a Mikulášovice). Dolní trať je nevyužívaná a slouží spíše jen turistice, zatímco horní trať přes Šluknov, Šenov a Mikulášovice je využívaná a perspektivní a kraj zde objednává dopravu v hodinovém taktu a s německými partnery vyjednává její propojení přes Sebnitz, Bad Schandau a Dolní Žleb až do Děčína.
LEŽ č. 5 Stává se, že do Poustevny kvůli sněhu nedorazí autobus (starosta Dolní Poustevny Jemelka) Není to pravda. Silnice na nichž je provozována autobusová doprava se od sněhu uklízí prioritně. Při extrémních sněhových kalamitách kolabují právě vlaky - viz loňská zima v Krušných horách.
PRAVDA č. 1 Vlak je šestkrát dražší než autobus Ano je to skutečnost. Teoreticky je proto možné nahradit za stejné peníze tři vlakové spoje zajíždějící do obce osmnácti moderními autobusy.
PRAVDA č. 2 Mezi městy Rumburk - Mikulášovice platí kraj jak autobusy tak vlaky Ano, jedná se o takzvaný souběh dvou druhů dopravy, který nám evropská legislativa zakazuje. Proto také nikoliv krajští radní minulý týden, ale krajští zastupitelé již před měsícem rozhodli toto porušování legislativy ukončit, a proto bude v pracovní dny zajištěna doprava autobusy a o svátcích a ve dnech volna vlaky.
PRAVDA č. 3 Kraj navrhnul starostům, aby si vybrali jak vyřešit souběhy neboli střet s evropskou legislativou, tzn. buď kraj objedná jenom vlaky, nebo jenom autobusy. Starostové se zachovali jako pštrosi - strčili hlavu do písku.
PRAVDA č. 4 Je krize a kraji se letos a příští rok sníží příjmy skoro o miliardu a bude se muset šetřit. A to všude. Ve školství, zdravotnictví, sociálních službách, na platech apod. ČESKÉ DRÁHY ale požadují po kraji navýšení úhrady provozu regionálních tratí z letošních 435 mil. Kč na neuvěřitelných 720 mil Kč. Jsme všichni stoprocentně přesvědčeni, že tyto strašné peníze, na úkor třeba právě zdravotně postižených máme Českým drahám za jejich tak "kvalitní" služby zaplatit?
PRAVDA č. 5 V Česku je nejhustší síť železnic v Evropě Ano, zůstali jsme v tomto druhu dopravy hluboko v dobách Rakouska- Uherska, tedy v dobách, kdy se původní železnice budovaly a kdy u nás jezdilo pár aut a žádný autobus a lidé neměli kromě bryčky tažené koněm na výběr jiný druh dopravy. Dnes je však v Česku na 10 mil. obyvatel v provozu 4,5 milionů osobních aut. Osobní svoboda i osobní doprava je dnes před hromadnou dopravou občany preferovaná. Zakážeme jim snad auty jezdit a NAŘÍDÍME JEZDIT DRAHÝMI VLAKY?
Těchto deset bodů stačí normálnímu občanovi a plátci daní k tomu, aby si udělal jasno. Zdravý selský rozum - tím je charakterizován průměrný český občan. Proč však ne český politik? To je na zamyšlenou .
Jiří Šulc
Ing. Jiří Šulc, člen VR ODS, předseda RS ODS Ústí n. L. a hejtman Ústeckého kraje