Mlhy na blatech aneb Klatova Oresteia
Josef Mlejnek
Letos na ja�e jsem v Toruni na Kontaktu vid�l drama Stanis�awy Przybyszewsk� P��pad Danton, kter� strhuj�c�m zp�sobem nastudoval mlad� polsk� re�is�r Jan Klata. Nyn� na podzimn�m Divadle v Plzni jsem shl�dl v jeho re�ii Aischylovu Oresteiu, kter� mne, pominu-li n�kolik sugestivn�ch sc�nick�ch efekt� (z mlhy vystupuj�c� postavy, ohniv� st�na apod.), eufemicky �e�eno, nijak neoslovila. Jednak podobn�ch �zdne��uj�c�ch� pokus� bylo u� v minulosti mnoho, jednak je v obou divadeln�ch kusech zlo p��tomno jinak, m� specificky jinou podobu a hustotu a jeho obraz nelze patrn� nastolovat stejn�m zp�sobem.
Po tragedii n�sledovala v antick�m dramatu satyrsk� hra. D�vod spo��val podle Theodora Haeckera v tom, �e �lov�ka na chv�li osvobozovala a posilovala, aby mohl znovu sn�et tragiku, spo��vaj�c� �v je�t� se chv�j�c� rovnov�ze viny a osudu�. U Klatova v�kladu a pojedn�n� Aischylova d�la m�me pocit, jako by zm�n�n� satyrsk� slo�ka ne�ekala uctiv� za dve�mi, ale utrhla z �et�zu a v�ce m�n� si hned od po��tku podmanila celek. V jedn� z polsk�ch kritik jsem se ostatn� u� d��ve do�etl, �e Aischylovo drama je Klatou natolik zesou�asn�n�, �e se d� jen t�ko mluvit o tom, �e jsme sv�dky Aischylovy tragedie, ale �e k n�m promlouv� Klatova divadeln� poetika, je� si na sv�j sob� vlastn� zp�sob �te antickou trag�dii. A �e z toho dokonce vze�la p��mo magick� vizu�ln� hostina smysl�. To nemus� b�t jednozna�n� plus: pokud maj� p�ebujel� magick� vizu�ln� prost�edky zakr�t, otupit z�kladn� posl�n�, vem je �ert. Pro� z geni�ln�ho d�la z doby p�ed dv�ma a p�l tis�ci lety, kter� zjevovalo �star�m� myst�rium jejich �ivot�, spjat� s osudov�mi temnotami, d�lat komiksov� v�cuc? P�edstaven� Oresteie b�n� trv� v�ce ne� �ty�i hodiny, polsk� re�is�r pro sv� pojedn�n� nepot�eboval ani polovinu �asu. Klat�v v�klad pr� tak� odhaluje mechanismy, kter� ovl�daj� sou�asnou popkulturu a showbyznys. V antick� tragedii vl�du nad du�emi m�li bohov� a fatum. V na�� dob� to �dajn� maj� b�t m�dia a politici. To je hodn� vulg�rn� materialistick� pl�cnut� do vody, simplifikace, s��t�n� hru�ek s jablky � ale dosti p�esn� to vystihuje i Klat�v posun. Na�i p�edkov�, v�etn� t�ch antick�ch, nebyli o nic hloup�j�� ne� my � dok�zali tak� nahl�dnout propasti, nad nimi� se chv�je k�ehk� rovnov�ha v�c�. Li��me-li se od nich pouze t�m, �e nedok�eme a nechceme nahl�dnout propasti za d�mysln� m�nliv�m povrchem tzv. dne�nosti, nen� to pro n�s dobr� vysv�f�en�. Chceme se jen podle Neila Postmana ubavit k smrti? Kdy� re�is�r neobjede z�kladn� pravdu antick�ho d�la, nech� se potom Agamemnon vrac� z boje v nepr�st�eln� vest�, nech� si Klytaimn�stra zap�l� po vra�d� cigaretu, nech� se sc�na hem�� figurkami z po��ta�ov�ch her a komiks�, nech� si Apollo �pro��v� Robbieho Williamse � bude-li k tomu v�emu dostate�n� d�vod. Ob�v�m se, �e si zde Jan Klata pouze trestuhodn� zah��il nedomy�len�mi n�pady.
Aischylos: Oresteia
Stary Teatr v Krakowie
Re�ie: Jan Klata. Sc�na a sv�tla: Justyna �agowska, kost�my: Mirek Kaczmarek, hudba a zvuk: Jan Klata a Rafa� Kowalczyk, hraj�: Anna Dymna, Jerzy Gra�ek, Ma�gorzata Ga�kowska, Juliusz Chrz�stowski, Anna Radwan-Gancarczyk ad.
D�lka p�edstaven�: 1 hod. 50 min.
Shl�dnuto 13. z��� na festivalu Divadlo 2009 v Plzni.
Recenza vy�la v Divadeln�ch novin�ch 16/2009
Josef Mlejnek