Virtually - titulní stránka Fotolab Virtually


Partie 28.3. - Milan Šimonovský, Ivan Langer

přepis pořadu

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Dobrý den, dámy a pánové, začíná Nedělní partie. Dnes k nám přišel místopředseda Poslanecké sněmovny Ivan Langer, dobrý den.

Ivan LANGER, místopředseda PS PČR /ODS/

Dobrý den.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

A ministr dopravy Milan Šimonovský, dobrý den i vám.

Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy a spojů, místopředseda KDU-ČSL

Dobrý den.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Podívejme se, jaká dnes budeme probírat témata.

redaktorka

Vláda chce dát dopravní policii značné pravomoci, aby mohla tvrdě trestat zlotřilé řidiče. Bude policie na silnicích vládnout železnou rukou, nebo se pro ní silnice stanou spíše jakýmsi zlatým dolem? Politici chtějí přinutit moderátory a redaktorky, aby mluvili spisovně, veřejnost se pravděpodobně může nakazit nespisovnými výrazy. Ochrání však politici veřejnost také před svým vlastním pozoruhodným slovníkem, který mnohdy nemá se spisovnou češtinou zhola nic společného? Úředníci nás možná připraví o miliardy od Evropské unie. Nevypracovali totiž včas podklady pro čerpání dotací z evropských fondů a nyní se nemohou dohodnout, kdo za to může?

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Jako vždy i dnes můžete hlasovat o vaší divácké otázce. A ta zní: "Je podle vás naše dopravní policie úplatná?" Pokud říkáte ano, volejte na číslo 7769990001. Pokud říkáte ne, volejte na číslo 776999002. Své odpovědi můžete posílat i prostřednictvím sms zpráv z vašich mobilních telefonů a to ve formátu prima-mp-ano nebo ne na číslo 9001106. Ještě jednou zopakuji tu otázku: "Je podle vás naše dopravní policie úplatná?" Ta čísla budeme během vysílání promítat ve spodní části obrazovky, takže můžete začít hned telefonovat. A my jdeme na první téma. To první téma je takové neradostné. Dobře všichni víme, jak dokáží být státní úředníci neúprosní, když jde o nějaké termíny něco, nějaké placení přesně v termínu. Je ale někdo neúprosný také vůči státním úředníkům, když oni něco nestihnou? My tak můžeme přijít i o miliardy korun.

redaktorka

České republice hrozí, že hned v letošním roce poněkud doplatí na své členství v Evropské unii. Některá ministerstva totiž nestihla zpracovat podklady, na základě kterých je možné čerpat dotaci z evropských fondů. Hrozí nám tak, že budeme schopni čerpat z fondů Unie daleko menší částku, než by bylo možné, kdyby úředníci stihli svou práci včas. Pokud by nastala situace, že bychom čerpali například jen polovinu nabízených dotací, znamenalo by to, že bychom do bruselské pokladny platili více, než z ní získáme. V letošním roce odevzdáme do evropského rozpočtu přes devatenáct miliard korun. Získat ale můžeme celkem až o pět miliard korun více.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Já tedy, pánové, zopakuji ten problém. Mnohá ministerstva nepřipravila pravidla, podle kterých můžeme získávat peníze z Fondu Evropské unie. Já tady mám příklad. Pan Václav Palička z Odboru ekonomického rozvoje města Ostravy říká: "Projekty máme, ale zatím neznáme podmínky, čekáme, že budou zveřejněny při vstupu do Evropské unie." V tu chvíli ale nebude žádný projekt připraven tak, aby mohl být okamžitě schválen a mohly se čerpat peníze. Doladit se to podaří těm nejrychlejším až tak v srpnu nebo v září a peníze potom dojdou nejdřív v lednu. Pane ministře, první otázka je na vás. Zveřejní se k 1. květnu postupy, jak čerpat peníze z Unie?

Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy a spojů, místopředseda KDU-ČSL

Já jsem přesvědčený, že koncem dubna budou zveřejněny ty pracovní postupy . Odpovědné ministerstvo je ministerstvo místního rozvoje. Musím říci, že jedním z těch, kteří čekají na ty postupy je i naše ministerstvo, ale jsme domluveni, že koncem dubna bude vše hotovo. Takže podle mého názoru je to tedy v limitu, ale bude to. Chtěl bych všechny ubezpečit, že o peníze nepřijde Česká republika, protože ten rámec podpory je vlastně do roku 2006. Ale byla by ostuda, kdybychom ji v prvním roce nedokázali čerpat.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Kdyby se to nepodařilo, zodpovědné je tedy ministerstvo pro místní rozvoj.

Ivan LANGER, místopředseda PS PČR /ODS/

To já si nejsem tak úplně jist. Tady zazněla teze, že zodpovědní jsou úředníci. Já bych řekl, že zodpovědní jsou politici a zodpovědná je tato vláda, která podle mne příliš pozdě vyjednala ty tzv. operační programy. Zodpovědná je nepochybně vláda v tom, že se teď jednotlivá ministerstva hádají mezi sebou, kdo tu metodiku má vypracovat. Stejně tak si myslím, že další zásadní chybou, a je to chyba opět této vlády, je problém se zákonem o zadávání veřejných zakázek. Ten jsme teď přijali, novelizovali a v tuto chvíli s ukazuje, že ani tento nový zákon je neakceptovatelný Evropskou unií. Takže podle mého názoru, ač tato vláda vznikala jak vláda evropská, tak se ukazuje, že zásadním způsobem nezvládá ty základní administrativní úkony, které jsou spjaty se vstupem do Evropské unie.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Nemáte pocit, pane ministře, že tady někdo zaspal? Že ten termín vstupu do Evropské unie je známý už dlouho.

Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy a spojů, místopředseda KDU-ČSL

Tento pocit nemám a myslím, že pan poslanec Langer hodně přehání. Myslím si, že tato vláda je skutečně proevropská. Pokud hovoří o pozdním přijetí zákona o zadávání veřejných zakázek, tak určitě si analyzoval, že právě pozměňovacím návrhem přijatým ve sněmovně ten zákon se stal neharmonizovaný s evropským právem, a proto Evropská komise vytýká. Já si myslím, že tato vláda je připravena na čerpání fondů. Bude připravená, to znělo tak, že svalují odpovědnost na jedno ministerstvo. Toto ministerstvo je prostě řídícím orgánem pro většinu fondů. To znamená, že na něho se upírá veškerý zájem, aby ty pracovní postupy zpracovali jak pro regiony, tak pro ostatní ministerstva. Já věřím, že ministerstvo to stihne, ministerstvo pro místní rozvoj. Tudíž chci říci, že sněmovna musí napravit tu chybu, kterou udělala. A já věřím, že ji napraví ještě na této schůzi a zákon bude tak, aby mohl vůbec z něho pracovní postupy odvíjet, to je základ.

Ivan LANGER, místopředseda PS PČR /ODS/

Já vím, že součástí politiky je to charakteristické přehazování si viny z jednoho na druhého. Já za to nemůžu, může za to někdo jiný. Já jsem zaznamenal jasný spor mezi jednotlivými ministerstvy, kteří říkají: "Může za to ministerstvo pro místní rozvoj." To říká: "Ne, můžou za to ostatní ministerstva." V tuto chvíli toto je nepodstatné. Podstatný je fakt, že Česká republika bude v tomto roce do rozpočtu Evropské unie platit zhruba dvacet miliard korun a dostane zpátky s bídou polovinu. Kdybych to měl velmi zjednodušit, tak bych řekl, že tato vláda se chová jako popletený Jánošík, který chudým bere a bohatým dává. Protože na neschopnost této vlády doplatí občané v tom smyslu, že budou z jejich daní odváděny peníze do Evropské unie a nedostanou zato to samé a už vůbec nestanou víc.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Pane ministře, pan Langer říká, že dostaneme jenom polovinu toho, co vydáme do Fondu Evropské unie.

Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy a spojů, místopředseda KDU-ČSL

To je odhad pana Langera.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Jaký je váš odhad?

Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy a spojů, místopředseda KDU-ČSL

Já chci říci, že Česká republika dostane všechny peníze tak, jak je přiznaný finační rámec podpory společenství do roku 2006. Pravdu má pan Langer v tom, že už teď bychom mohli čerpat peníze na technickou pomoc. Problém je zákon v zadávání veřejných zakázek. To je skutečně největší problém.

Ivan LANGER, místopředseda PS PČR /ODS/

Na těch tři sta zhruba milionů korun, které můžeme čerpat, bychom mohli čerpat už teď na tu technickou pomoc, to dávám úplně stranou. Já hovořím o tom, že Česká republika, občané České republiky budou díky nekvalitní práci této vlády v tomto roce platit víc a budou tedy tím chudým, který dává bohaté Evropské unii a dostane za to s bídou polovičku. Já jsem to počítal a vychází to, že my odvádíme dvacet miliard a měli bychom nárok na zhruba dvacet pět miliard. Takže ten rozdíl patnácti miliard korun je ten rozdíl, o který tato vláda jako onen popletený Jánošík, který obírá občany České republiky.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Pojďme být konkrétní, protože pan ministr říkal, že jeho ministerstvo má ta pravidla hotová. Pane ministře, jak se firmy k těm pravidlům dostanou, kde je zjistí? A obce?

Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy a spojů, místopředseda KDU-ČSL

Ano, takže naše ministerstvo dává pravidla pro obce. Naše ministerstvo je vlastně zprostředkující orgán pro konečné příjemce, kteří jsou zase organizace, které ministerstvo řídí, což je ředitelství silnic a dálnic. To znamená, já...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Jak tedy zprostředkujete tu informaci?

Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy a spojů, místopředseda KDU-ČSL

Pracovní postupy pro organizace, které řídí a které vlastně investují tyto prostředky a ta naše metodika už je několik let v provozu, protože my máme na starosti implementaci těch peněz z předstupních fondů, takže u nás to skutečně není žádný problém.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Můžete mluvit malinko srozumitelněji, prosím, jak se ty obce dostanou, dozvědí, jak mají ten projekt přesně, kam ho mají odevzdat, jak ho mají sepsat, jaké je to pravidlo, jak se to dozvědí, kam mají zatelefonovat, kam se mají podívat? Buďte prosím konkrétní.

Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy a spojů, místopředseda KDU-ČSL

Dobře, takže ten postup je takový, že řídícím orgánem pro společný regionální operační program, který je vlastně určen pro obce a kraje, tak je ministerstvo pro místní rozvoj. Obce a kraje tyto projekty budou zpracovávat na základě říká se tomu manuál pracovních postupů, který zpracuje do konce dubna ministerstvo pro místní rozvoj tak, jak pan ministr slíbil.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Musí se tedy obrátit na ministerstvo pro místní rozvoj. Tam se dozvědí i to, co navrhujete vy, tak, to jsem chtěla slyšet. Pánové...

Ivan LANGER, místopředseda PS PČR /ODS/

Ono to bude v dubnu, ale když si to uvědomíte, celou tu administrativně byrokratickou proceduru, znamená to, že v letošním roce nedostaneme ani korunu a díky vlastní neschopnosti. A teď bych řekl neschopnosti politiků, protože ti mají pod sebou ty úředníky, kteří to mají na starosti.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

To už jste vlastně říkal a pan ministr slibuje, že se to stihne, ta metodika, do 1. května.

Ivan LANGER, místopředseda PS PČR /ODS/

Metodika ano, ale peníze se sem včas nedostanou.

Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy a spojů, místopředseda KDU-ČSL

Já jsem optimista, dostanou.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Pánové, nechme toto téma. Bylo to téma o miliardách, o chybějících miliardách. Našim politikům ale chybí něco jiného. Našim politikům chybí krásná spisovná čeština a požadují po nás, novinářích, abychom v televizi a v rádiu mluvili spisovně, podívejme se na příspěvek.
28.03.2004 Prima TV - 13:00 Nedělní partie hod.
Pořadí zprávy: 2/3 Povinné používání spisovné češtiny


redaktorka

Redaktoři a moderátoři soukromých rádii a televizí budou pravděpodobně muset mluvit spisovně. Nařizuje to novela mediálního zákona, kterou v úterý schválila Poslanecká sněmovna. Novou povinnost navrhla do zákona vložit komunistická poslankyně Ivana Levá. Tuto část novely ale podpořila i většina sociálních demokratů a někteří lidovci. Nyní ji musí posoudit ještě Senát a prezident.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Pane poslanče, jak jste hlasoval?

Ivan LANGER, místopředseda PS PČR /ODS/

Hlasoval jsem proti samozřejmě, a to ne proto, že bych nepřítelem spisovného jazyka českého. Já mám češtinu strašně rád díky její bohatosti, pestrobarevnosti, zvukomalebnosti, ale myslím si, že prosazování silou hovořit spisovně a zejména ukládání povinnosti hovořit spisovně výhradně a pouze soukromým televizím a soukromým rádiím a úplně pomíjet veřejnoprávní televizi, je podle mě špatné.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Jak budete hlasovat vy teď, pane senátore, v Senátu?

Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy a spojů, místopředseda KDU-ČSL

Já jsem rozhodnutý proti zákonu, protože také, jak pan poslanec Langer, mám rád kultivovanou češtinu. Myslím si, že spisovná čeština je pojem, který je velmi těžko definovatelný a spíše bychom se měli starat o to, aby jazyk byl kultivovaný. Já věřím, že provozovatelé všem médií dbají na to, aby jejich posluchači slyšeli češtinu takovou, jakou očekávají, že by měli slyšet. To znamená živou, kultivovanou, ale spisovnou češtinu uzákoňovat, to mně připadne velmi absurdní a já rozhodně budu hlasovat proti.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

My máme teď na telefonu předkladatelku tohoto návrhu, paní poslankyni Ivanu Levou. Paní poslankyně, slyšíme se?

Ivana LEVÁ, poslankyně /KSČM/

Slyšíme se, dobré odpoledne.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Dobré odpoledne. Paní poslankyně, co vám vadilo na projevu novinářů?

Ivana LEVÁ, poslankyně /KSČM/

Já nejsem spokojená skutečně, na rozdíl od svého předřečníka, s úrovní vyjadřování. Já bych byla ráda, kdyby každý moderátor byl příkladem pro veřejnost a aby byl profesionál. To znamená, aby dokázal bezchybně vyslovit každé slovo, intonoval větu odpovídajícím způsobem, obsahu větu. Aby nedělal chyby ve skloňování, časování. Aby užíval méně cizích slov, pokud to lze pochopitelně a aby využil bohaté slovní zásoby. A nevím, jak jinak tomuto problému napomoci, protože skutečně se domnívám, že ta úroveň není dobrá, tudíž jsem sáhla k prostředku, který byl nejblíže. A to byl mediální zákon, novela mediálního zákona a tam jsem se snažila tento pozměňovací návrh uplatnit.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Paní poslankyně, na veřejnosti mluví často i politici, stejně jako vy teď, a to jistě uznáte, hodně ovlivňuje veřejnost. Domníváte se, že i politici mluví srozumitelně a spisovně?

Ivana LEVÁ, poslankyně /KSČM/

Ne, nedomnívám se, že všichni mluví spisovně, ale berte to tak, že voliči si zvolili své poslance ne proto, že by byli dobrými řečníky, ale proto, že jsou odborníci ve své oblasti. Lékaře, protože je výborný lékař a že když přijde do projednávání zákon, týkající se této oblasti, takže on tam bude moci fundovaně ten zákon posoudit. A když se během své praxe naučí mluvit, dobře naučí mluvit jako politik, je to jenom plus.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Paní poslankyně, já vám teď přečtu několik krátkých vět, které pocházejí z úst vás, politiků. Za předpokladu silní eurodované vize nastartujeme proces nastavení optimálních mantinelů. Nebo dali jsme na stůl relevantní argumenty, které nejsou nahlíženy optikou spekulativních deklarací. Nebo, musíme zmapovat široký průřez problematikou a realizovat kompatibilní model signifikantních postulátů, samozřejmě po rozklíčování základních trendů. Jak hodnotíte tyto výroky, paní poslankyně?

Ivana LEVÁ, poslankyně /KSČM/

Někdy mám pocit, že politik zapomíná na lidi, kvůli kterým tam je a že ti lidé mu ani nerozumějí. Že si tam vede odbornou diskusi a lidem, kteří sledují ten přenos v nočních hodinách, pro ně uniká smysl toho zákona.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Paní poslankyně, neuvažujete o tom, že byste připravila návrh zákona, který by nařizoval politikům, aby mluvili srozumitelně?

Ivana LEVÁ, poslankyně /KSČM/

Já myslím, že když to půjde od vás, od moderátorů a vy budete tím příkladem, a já věřím, že příklady táhnou, že i ti politici se budou snažit trošičku svůj způsob vyjadřování tak nějak pozměnit.

Štěpánka DUCHKOVÁ; moderátorka
-------------------
Já vám děkuji za telefonát, na shledanou, paní poslankyně.

Ivana LEVÁ, poslankyně /KSČM/

Děkuji, na shledanou.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Pánové, chcete se teď, v tuto chvíli, vyjádřit?

Ivan LANGER, místopředseda PS PČR /ODS/

Já bych řekl jednu poznámku. Hovořit spisovně ještě pro politika neznamená, že hovoří srozumitelně. A čeho jsem si všiml tedy po nástupu nové vlády v čele s Vladimírem Špidlou, že tam se rozmohl ten tzv. "orwelovský newspeak, kdy opravdu politici hovoří a třebaže spisovně, tak naprosto nesrozumitelně. Já bych řekl, že mnohdy úmyslně, protože slova jako růst jsou vydávána za pokles. Pokles je růst, úspora je ve skutečnosti dluh a tak dále. Takže i když se hovoří spisovně, ještě to neznamená a apriori, že se hovoří srozumitelně.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

My máme v tuto chvíli také další telefonát a je to odborník na jazyk pan Vladimír Just. Dobrý den, pane Juste, slyšíme se?

Vladimír JUST, publicista

Dobré odpoledne, slyším vás, ano.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Co vy soudíte o té povinnosti, aby novináři mluvili spisovně?

Vladimír JUST, publicista

Mně to sedí zvláště tedy od komunistů, protože lidé, kteří čtyřicet let vlastně vyprazdňovali ten jazyk do jakéhosi stádia absolutního blábolu, tak teď mají tu, nehodlám to jinak opisovat, drzost říci, jak mají mluvit moderátoři, jak se mají chovat média. Zatímco kulturu toho jazyka skutečně udržovali po těch čtyřicet let spíš lidé hovořící hovorovým jazykem. Viz třeba dnešní jubilant Bohumil Hrabal, který zachytil nádherný jazyk nespisovný, a přitom krásný, kultivovaný. Čili já si myslím, že je to naprosto pomýlený návrh a vůbec kdekoliv politika určuje médiím, jak mají mluvit a nikoli teda odborníci, lingvisti, tak se cítím velmi znepokojen. Ve frázi se dá totiž, ve spisovné frázi, se dá velice dobře lhát. A nejspisovnější z nacistických pohlavárů, nejkrásnější němčinou mluvil jistý Josef Göbels a ten taky nejvíc lhal.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Pane Juste, koho považujete za největších prznitele českého jazyka?

Vladimír JUST, publicista

Já si myslím, já když bych někoho jmenoval z řad politiků, tak by se ti ostatní urazili. Takže já si myslím, že to jde napříč spektrem, jak oni rádi říkají. Ty konsensy, ty nadstandardní tarify a to zeštíhlení a ty střednědobé horizonty. Horizont jako něco, co před námi utíká, odchází, jak my kráčíme. To jsou prostě pro mě přímo zlaté sloje inspirace. Já jsem napsal slovník floskulí a tam padesát procent příklad je z řad politiků.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Právě proto jsem se ptala na toho prznitele. Protože vím, že jste napsal tuto knihu.

Vladimír JUST, publicista

Já nebudu opravdu nikoho jmenovat.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Dobrá.

Vladimír JUST, publicista

Je to napříč spektrem. A mně to obzvlášť jaksi nehorázné připadá od těch komunistů, kteří tvrdě pracovali na vyprázdnění jazyka a tak dále. A já bych si přál, aby opravdu jako ti politici si zametli před vlastním jazykovým prahem.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Pane Juste, děkuji vám za váš příspěvek.

Vladimír JUST, publicista

Prosím.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Pane ministře, chcete i vy se vyjádřit, pan Langer...

Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy a spojů, místopředseda KDU-ČSL

Já pana Justa obdivuji už delší dobu. Je to kritik velmi kultivovaný a myslím si, že to co říkal, je naprosto pravda. Já skutečně považuji za absurdní, abychom takovéto zákony přijímali, aby navíc takové deklaratorní zákony vlastně zaplevelovaly náš právní řád. A já jen bych chtěl tady ke kolegovi Langerovi, jestli takhle můžu, jeho vidění světa, že všechno je opačně, mně připadá podobně absurdní, jak ten zákon paní poslankyně Levé. Přece není možné si vždycky překládat, jak vy říkáte, ten newspeak, že když někdo řekne, že jde dopředu, tak jde vlastně dozadu. Když řekne bílá, tak je to vlastně černá. To bychom se skutečně asi daleko nedostali. To bychom si vůbec nedokázali ani říct, o co jde v tom parlamentu.

Ivan LANGER, místopředseda PS PČR /ODS/

Pane ministře, to souhlasím. Ale potom nemůže jít vláda sama příkladem, když například v loňském roce byl gigantický nárůst státního dluhu a vláda řekne, že vlastně ten nárůst, který původně měl být 110 miliard, není zas takový velký nárůst, protože to bylo jenom 108 miliard. Když se zvyšují daně, DPH, a původní vláda to tedy zvedne na 22 %. Potom to sníží na 19 %, tak z těch 5 % pořád je to čtrnáctiprocentní nárůst nahoru, a přesto je to vydáváno jako pokles daní. Takže já to říkám z tohoto důvodu.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Pánové, já tedy nechci rozebírat ten samotný zákon.

Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy a spojů, místopředseda KDU-ČSL

Já bych jenom řekl, že v tom, právě v tom vidění je asi základ toho, že si třeba v některých věcech nerozumíme. Tam je jasné, že pokud by reforma veřejných financí nebyla, tato vláda ji neprováděla, tak vlastně to tempo zadlužování by bylo podstatně vyšší a bez toho, že by vůbec se to dalo ovlivnit. To znamená, rostla by zátěž z dluhové služby. To znamená z těch úroků, které by ten dluh spotřebovával. A já, když jsem přemýšlel o vašem návrhu na patnáctiprocentní zdanění DPH, když vy říkáte, jak strašně tato vláda zdražuje potraviny a ostatní, tak vám mohu říct, že celkové zdražení při tomto růstu DPH je 2 % ve spotřebitelských cenách. Kdežto ten váš návrh je 8 %.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Pánové, my jsme úplně utekli od té češtiny k úplně jinému tématu.

Ivan LANGER, místopředseda PS PČR /ODS/

Až na to, že vy byste teďka měla dostat pokutu za toho prznitele, protože to je určitě nespisovné slovo a televize Prima teda bude prvním příjemcem pokuty.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Hned po Nedělní partii se podíváme do slovníku, pak to rozhodneme.

Ivan LANGER, místopředseda PS PČR /ODS/

Dobře, já se nechám poučit.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Pánové, poslední věc. Já nechci rozebírat ten zákon o té češtině, ale neměli byste se vy politici zabývat nějakými důležitějšími zákony? Například v souvislosti se vstupem do Evropské unie chybí zákon o účetnictví.

Ivan LANGER, místopředseda PS PČR /ODS/

Naprosto souhlasím, naprosto souhlasím.

Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy a spojů, místopředseda KDU-ČSL

Skutečně legislativní smršť je už tak velká, že přidávat k tomu další zákony, které navíc jsou naprosto nesmyslné, je podle mě špatné, takže...

Ivan LANGER, místopředseda PS PČR /ODS/

Škoda, že jste nepřesvědčil pár svých stranických kolegů ve sněmovně, kteří tento zákon, který vy jako místopředseda KDU-ČSL označujete za nesmyslný a oni ho podpořili.

Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy a spojů, místopředseda KDU-ČSL

To je otázku skutečně svědomí. Každý poslanec má samozřejmě právo se rozhodnout sám o svém zákonu.

Ivan LANGER, místopředseda PS PČR /ODS/

Určitě.

Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy a spojů, místopředseda KDU-ČSL

To u vás je také. Vy jste měli výjimečně jednotu, ale nebývá to často.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Pánové.

Ivan LANGER, místopředseda PS PČR /ODS/

Ó ano, to bývá.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Pánové, pojďme na to naše hlavní téma a to je bezpečnost na silnicích.
28.03.2004 Prima TV - 13:00 Nedělní partie hod.
Pořadí zprávy: 3/3 Bodový systém hodnocení přestupků řidičů


redaktorka

Poslanecká sněmovna v pátek, v prvním čtení, podpořila vládní novelu zákona o pozemních komunikacích, která zavádí tzv. bodový systém hodnocení dopravních přestupků řidičů. Ti by podle ní mohli přijít o řidičské oprávnění už po dvou spáchaných vážných dopravních přestupcích. Vláda v novele počítá s tím, že pokud řidič za prohřešky nasbírá dvanáct a více bodů, přijde na rok o řidičský průkaz a bude platit vysoké pokuty. Policisté by díky tomuto zákonu mohli zadržet řidičský průkaz na nezbytně nutnou dobu přímo na místě. Nejvíce bodů, a to sedm, dostane řidič, který řídil vůz pod silným vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky. Šesti body bude například trestáno nezatavení při dopravní nehodě a neohlášení nehody, při níž byl někdo zraněn, nebo vznikla vysoká škoda. Předlohou se nyní budou zabývat sněmovní výbory. Mnoho poslanců má proti ní ale výhrady. Například podle ODS je novela příliš tvrdá a zbytečně posiluje pravomoci policie. Zavedením do praxe se prý navíc velmi prodraží.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

A já ještě jen doplním, když budeme telefonovat za volantem, budou to čtyři body. Když pojedeme bez pásů, budou to dva body. Když nebudeme mít dítě v autosedačce, budou to také dva body. My se k tomu bodování hned dostaneme, ale začneme jinou věcí. Vy jste, pane poslanče, prohlásil: "Předložený návrh zákona je na samé hranici ústavnosti." V čem je na samé hranici ústavnosti?

Ivan LANGER, místopředseda PS PČR /ODS/

Tak ten zákon je problematický z pohledu našeho ústavního práva, ale také některých základních právních principů.

sŠtěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Můžete být konkrétní?

Ivan LANGER, místopředseda PS PČR /ODS/

Nepochybně mohu, protože každý z nás má z Listiny základních práv a svobod právo odepřít výpověď, pokud by si tím způsobil sám sobě nebo osobě blízké nějakou škodu. Jedním ze základních principů právního řádu je ten princip ne bis in dem, tedy ne být dvakrát být trestán v jedné věci a myslím si, že ta povinnost, která je v tomto zákoně uvedena, že je to tzv. presumpce viny nebo předpoklad zavinění. Že vy musíte oznámit například, když se auto, jehož jste vlastníkem, dopustí nějakého dopravního přestupku a vy řeknete, že jste to auto neřídil. Vy máte povinnost oznámit tedy, kdo to auto řídil a když to neoznámíte, tak jste považován za člověka, který se dopustil přestupku. A to si myslím, že je přesně už za hranou ústavnosti. A mohl bych vyjmenovat další právní nedostatky tohoto zákona. Věřím, že se k tomu dostaneme. Jen mě mrzí, že do sněmovny opět možná, já bych řekl v tomto případě určitě v dobré víře, do pana ministra, přichází ale špatně zpracovaný legislativně nekvalitní zákon.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Pane ministře, ještě než promluvíte, jen řeknu, že toto tvrdí i právníci a toto zde v Nedělní partii, co říká pan Langer, prohlásili i Pavel Svoboda z Unie svobody a Vojtěch Filip z KSČM. Vy v tom nevidíte tu protiústavnost?
Nebo nebyla v tom viděna, když se ta novela zpracovávala.

Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy a spojů, místopředseda KDU-ČSL

Za prvé musím říct, že ten odkaz na Listinu základních práv a svobod je neúplný, protože tam se může člověk jaksi vyhnout tomu, že sdělí údaje jen tehdy, když by to mělo za následek trestní stíhání pro něho. To znamená, tady se bavíme v rovině přestupků a možná, že tohle to je trošku potřeba diskutovat. Já jsem samozřejmě pro to, aby naše zákony, naše předlohy nebyly protiústavní a jsem ubezpečen dalšími právníky, že ty kroky nejsou protiústavní.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

O tomto konkrétním si myslíte, že je to protiústavním, nebo to není protiústavní.

Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy a spojů, místopředseda KDU-ČSL

Není to protiústavní. A tak to také předkládáme. Nedovolil bych si předložit parlamentu normu, která by byla protiústavní. Jestli dovolíte, dvakrát trestání není v tomto zákoně. Je to skutečně trošku už obecně rozšířený omyl ve sněmovně, že body znamenají další trestání. Body jsou pouze administrativní ohodnocení závažnosti přestupku. A jsou přidělovány naprosto administrativně, ne právním rozhodnutím a vlastně slouží pouze pro to, aby se dalo dokumentovat opakování přestupků a jejich závažnost. To znamená, že ten bodový systém je založen na tom, že se vlastně body sčítají a při dosažení určitého limitu je řidiči vysloven zákaz řízení.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

A my jsme tedy mluvili přímo o tom konkrétním příkladě. O tom, co tady říkal pan poslanec Langer.

Ivan LANGER, místopředseda PS PČR /ODS/

Ano, je to popření onoho principu nebis in idem a není to jenom administrativní shromažďování bodů. Kdyby to byla jenom jakási statistika, potom ano. Ale vy, když dosáhnete určité hranice bodové, potom pro vás přichází sankce. Jinými slovy je to sankce, byť nějakým způsobem strukturovaná a rozložená do času, ale sankce to je a je to tedy dvojí trestání vedle toho, že vy jste, pokud se dopustíte přestupku, potrestán buď pokutou nebo jiným postihem.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Já teďka budu konkrétní. Navazuji teď na pana poslance. Za zásadní nedostatek v tomto smyslu označuje advokát Karel Frimel, který je specializovaný na dopravní legislativu, že zdejší zákonodárci nepočítají s písemným varováním, například při tom dosažení těch dvanácti bodů. V Německu je to tak, že někdy když má člověk asi čtyři body před tou hranicí, tak dostane dopis pozor, přijdete o řidičský průkaz. Tady, podle té novely, to u nás tak nebude. U nás to přijde jako blesk z čistého nebe. Prostě vezmeme vám řidičský průkaz. Proč v tom převažuje represe a ne prevence?

Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy a spojů, místopředseda KDU-ČSL

Já bych byl pro, aby si všichni tu novelu zákona pořádně přečetli a pravděpodobně v tom objeví, že to není tak, jak teď....

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Tak mě, prosím, opravte, pane ministře. Jak to tedy je?

Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy a spojů, místopředseda KDU-ČSL

Za prvé při rozhodnutí správního úřadu, což je dopravní úřad pověřené obce, která vykonává tuto státní správu, tak zároveň s tou sankcí, která je udělena, třeba je to pokuta ve výši 1 500 korun, tak zároveň je tam oznámení, že za tento přestupek se připisuje tolik a tolik bodů. To znamená, řidič přesně ví, jakou sankci v tomto, jak říkal pan Langer, může očekávat. To znamená, ví o svém počtu bodů. Kdyby byl znejistěný, že neví, že už je to hodně dlouho, kolik mu třeba odepsali bodů za ta léta, co jezdí dobře, tak má možnost se na dopravní úřad zeptat. A my usilujeme o to, aby také byly na každém dopravním úřadě terminály, které umožní vlastně nahlédnout do registrů řidičů na své jméno a podívat se na ten stav a očekávám, že budeme zpřístupňovat po jaksi dalšímu vývoji technologií, tento registr řidičům i doma na Internetu.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Já tady mám další zajímavou výhradu pana advokáta Frimela. On tvrdí, že ten odpočet, takhle to řeknu. Odpočet, když jezdí ten řidič bezpečně celý rok, tak je mu potom povolen odpočet, a to dvou bodů z celkových těch trestných bodů. Advokát Frimel tvrdí, že je to velmi málo a že jsme mnohem přísnější tady u nás než v zahraničí. Je to podle vás málo odpočítat jenom dva body?

Ivan LANGER, místopředseda PS PČR /ODS/

To souvisí s jednou z výhrad, kterou já jsem říkal při projednávání tohoto návrhu zákona ve sněmovně. První výhrada byla, to co jsme již zmínili, závažné legislativní nedostatky. Druhá výhrada se týkala toho, co vy říkáte, že ten zákon je příliš tvrdý. Třetí výhrada, že ten bodový systém je velmi nespravedlivý a neumožňuje přesněji specifikovat míru závažnosti toho skutku, kterého jste se dopustila, včetně toho možného odpočtu jakoby pozitivní motivace, protože vy když jezdíte celý rok dobře, a potom jednou jedinkrát špatně zaparkujete, protože potřebujete si něco rychle vyřídit, tak i kdybyste jezdila celý rok dobře, potom na ten odpočet nemáte nárok.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Řidič se vlastně přestane snažit, protože jsou to jenom dva body.

Ivan LANGER, místopředseda PS PČR /ODS/

Já bych, jestli dovolíte, dokončil ty výhrady. Čtvrtá výhrada byla a asi o tom budeme hovořit, že ten zákon dalším způsobem otvírá prostor pro korupci v řadách policie.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Ano, o tom budeme hovořit.

Ivan LANGER, místopředseda PS PČR /ODS/

A pátá výhrada, že je velmi administrativně a finančně nákladný pro obce, protože stát opět uloží obcím nové povinnosti. A já se ptám pana ministra, jestli ze svého resortu, který převede část peněz na pověřené obce, aby mohly ty náklady, které s tím budou spojeny, z něčeho platit?

Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy a spojů, místopředseda KDU-ČSL

Tak, je to skvělé. Já bych chtěl říct za prvé.

Ivan LANGER, místopředseda PS PČR /ODS/

Nevím, jestli je to skvělé. Já se domnívám, že...

Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy a spojů, místopředseda KDU-ČSL

Ne, ne je to skvělé takový rozbor a že máme před sebou prostor, kdy se můžeme o tom bavit.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Můžete tedy, prosím, zareagovat přímo na poslední věc pana poslance? A to s těmi penězi?

Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy a spojů, místopředseda KDU-ČSL

Budu reagovat, můžu i na tu poslední i na tu první. Samozřejmě by to diváky zajímalo jaksi komplexně. Já bych chtěl všechny ubezpečit, že tento systém je zaměřen na ty, kteří porušují zákon. To je potřeba si uvědomit, že zákon je tady od toho a je nastaven Poslaneckou sněmovnou a Senátem, to znamená parlamentem, je nastaven tak a my ho jsme povinni dodržovat. To znamená, takové úvahy jestli je to tvrdé nebo netvrdé, jsou trošku mimo.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Ano a buďme prosím konkrétní, pane ministře.

Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy a spojů, místopředseda KDU-ČSL

To znamená, já si myslím, že zákon, pokud ho dodržuji, tak není tvrdý. Zákon je pro ty, kteří přestupují tato ustanovení, tak je tvrdý, samozřejmě. Když není vymahatelný jiným způsobem, musí být takto tvrdý. Nové povinnosti pro dopravní úřady pověřených obcí nevznikají. Ty povinnosti dopravní úřady mají teď. Problém je, že ta agenda, kterou oni vlastně musí dokumentovat ten přestupek, vyvolávají správní řízení, tak vlastně není naplněna tím, že se ten řidič, který se dopustil přestupku, se vůbec nedostaví. Zhruba padesát procent řidičů se nedostavuje na projednání přestupků, viz pan Antl a jeho známý případ. A tato novela zákona znemožní, aby se tito lidé, kteří porušují zákon, aby se nedostavili k správnímu řízení. Protože...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Můžete mi říct, jak to znemožní?

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Znemožní to tím, že dostává tento správní úřad možnost opakovaně uložit pořádkovou pokutu ve výši pět tisíc korun nebo do výše pět tisíc korun. To tak dlouho, než ten řidič přijde. To znamená...

Ivan LANGER, místopředseda PS PČR /ODS/

To je v pořádku, to je v pořádku, souhlasím.

Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy a spojů, místopředseda KDU-ČSL

Může dostat třeba 1 500 korun, to se zvýší na desítky tisíc, pokud bude odvolávat, takže možná ještě více.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Pane ministře, tady zrovna, to je zajímavá věc, v tom návrhu je takové prosazována možnost, že by policie mohla řidiči uložit kauci, pokud by bylo pravděpodobné, že se nedostaví na správní úřad k projednání svého přestupku. Moje otázka zní, jak pozná ten policista, že je to pravděpodobné?

Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy a spojů, místopředseda KDU-ČSL

Toto ustanovení je zaměřeno zejména na cizozemce, kteří si z naší země udělali průjezdnou závodní dráhu a prostě nejsou postihnutelní. A je samozřejmě nemožné postihovat pouze určitou skupinu lidí, proto ten zákon počítá s tím, že je to obecné. Že se mohou i vyskytnout tuzemci, kteří budou tímto způsobem nedostižitelní. To znamená, že nechodí...

Ivan LANGER, místopředseda PS PČR /ODS/

A jak to pozná ten policista?

Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy a spojů, místopředseda KDU-ČSL

Každý policista bude mít možnost vstoupit do registru řidičů a tam pozná, jestli tento člověk spolupracuje se správním úřadem, když má vyřídit svůj přestupek nebo ne. To znamená, to podezření zde může být i u tuzemce dokazatelné. Kdežto o těch cizozemců to většinou je, rozhodí ruce, nemám peníze, nemám nic.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

A už ho nikdo neuvidí.

Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy a spojů, místopředseda KDU-ČSL

Nikdo ho neuvidí, takže policista může znehybnit jejich vozidlo, zabránit jim v jízdě tak, jak je to u sousedů v Rakousku. Tak jak je to v Německu a je prostě na tom cizozemci, aby si peníze sehnal.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Další věc je získání bodů k dobru. A na to opět, advokát Frimel tvrdí, že v zákoně citelně chybí možnost, aby získal řidič body k dobru. Například třeba nějakou obecně prospěšnou prací, nebo dobrovolnou službou na úrazové pohotovosti v nemocnici, u silničářů. On říká, pouhých dvanáct trestných bodů, ohrožující řidičský průkaz, bude znamenat, že se každé pokutě budeme usilovně bránit. To bude jistě znamenat nárůst agendy spojené s přestupkovým řízením. To je vážný argument, pane ministře.

Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy a spojů, místopředseda KDU-ČSL

Je, já tomu motivačnímu rozšíření nebráním. Zatím jsme po studiu všech systému v zahraničí dospěli k názoru, že je velmi užitečné, aby té motivace nebylo příliš, aby vlastně paušálně si řidič nezdokonaloval jaksi svoje znalosti tím, že si odbude pěti, šestihodinové školením a tím pádem se mu smaže jeho přestupek.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Tady není školení, to jsou veřejně prospěšné práce myšleny.

Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy a spojů, místopředseda KDU-ČSL

Těch systémů v zahraničí je více, ale třeba německý systém, kde je možné si školením odmazat také nějaké body. Získat vlastně znovu zpět dovednosti, která člověk ztratil. A já se nebráním tomu, aby za veřejné práce bylo třeba odmazání jednoho bodu, ale víc určitě ne.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Takže je reálné, že by se něco takového, je reálné, že by se něco takového v té novele ještě objevilo?

Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy a spojů, místopředseda KDU-ČSL

Já to nedoporučuji, ale nebráním se tomu.

Ivan LANGER, místopředseda PS PČR /ODS/

Já bych ale chtěl, abychom při debatě o detailech toho zákona nezapomněli na obecnou tezi a ta říká, ano, pojďme zpřísňovat, neboť situace na našich silnicích není dobrá a ta míra nehodovosti je opravdu vysoká, ale položme si nejdřív otázku, zda za to všechno jsou a apriori zodpovědní jenom řidiči? A já zde tvrdím, že za to je primárně zodpovědné ministerstvo dopravy, neboť největší počet nehod za uplynulý rok byl způsoben špatným technickým stavem vozidla. A za druhé ptám se, zda policie opravdu využívá všech těch pravomocí a oprávnění, které má. Mně velmi vadí, že jsme se teďka všichni nebo, že se pan ministr a vláda vrhla na řidiče a říká, vy za to můžete, aniž by si předtím položili sami otázku, zda svoji práci dělají opravdu dobře. A tady si myslím, že ministerstvo dopravy má hodně co napravovat. Policie sama má možná ještě víc co napravovat.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Pojďme teď hovořit, a to s tím také souvisí, co říkáte, a to jsou ty pokuty. Pane ministře...

Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy a spojů, místopředseda KDU-ČSL

Já musím, paní redaktorko, reagovat. Jenom, aby diváci nezískali pocit, že to co pan Langer říkal, že je skutečně tak. Nejvyšší počet nehod prostě není zaviněn technickým stavem vozidla. To je jenom procento nehod, ale největší počet nehod je zaviněn nepřiměřenou rychlostí, alkoholem za volantem a nepřipínání se do pásu. Takže to je zase o úmrtí. Není to tak, jedno procento pouze.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Pánové, pojďme mluvit o těch pokutách. Neobáváte se, pane ministře, ony ty pokuty jsou velmi vysoké, že to povede k vyšší korupci?

Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy a spojů, místopředseda KDU-ČSL

Stávající zákon a jeho novela nikterak nerozšiřuje možnosti korupce, dokonce bych řekl, že v určité míře je i snižuje, protože kdo to pozorně znovu četl a mrzí mě, že o tom nebyla ještě řeč, my zavádíme ustanovení, že určité přestupky a ty nejvážnější, nesmí policie pokutovat. To znamená, ty musí projednávat správní úřad.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

A čemu říkáte nejvážnější? Kde je ta hranice?

Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy a spojů, místopředseda KDU-ČSL

To znamená, ta je zhruba v těch čtyřech bodech. Ještě do čtyř bodů a v penězích je to do pěti tisíc korun. Všechny ostatní nesmí...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Nad pět tisíc korun už policie nesmí tu pokutu vzít? Vyřídí to až správní soud nebo...

Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy a spojů, místopředseda KDU-ČSL

Správní orgán, což je ten dopravní úřad na pověřené obci, těch je asi 206 v republice. A jestli je to zmenšení toho korupčního prostoru, to nechci komentovat. Myslím si, že ano, ale v každém případě korupce se nevymýtí takovýmto zákonem. My přece nemůžeme rezignovat na to, že tady korupce je. To musí mít naprosto přesné...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Já jenom, když mluvíme o korupci, já tady mám takový výsledek veřejného mínění, Češi jsou přesvědčeni, že nejúplatnější jsou dopravní policisté. A k předání úplatku se v tom průzkumu přiznalo 52 % lidí.

Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy a spojů, místopředseda KDU-ČSL

Takže já to jenom dokončím. Já souhlasím s tím, že objektivně korupce u nás existuje. Nevymýtíme ji tímto zákonem nebo uhýbáním, že budeme dělat jako menší prostor pro korupci. Korupce se musí stíhat. Je to chobotnice, která leží na této zemi a věřím a tak jak jsem jednal s ministrem vnitra, že má připraveno řadu technických opatření, které korupci u policie sníží.

Ivan LANGER, místopředseda PS PČR /ODS/

Problém tohoto zákona je, že my ten prostor pro korupci nejenom, že nesnižujeme, ale zvyšujeme. My ho zvyšujeme tím, že se dramatickým způsobem zvedají ty pokuty, jejich výše a zvyšujeme ten prostor mimo jiné tím také, že stanovujeme rozptyl, v rámci kterého ten policista, respektive ta výše pokuty, může být uložena. Jestli máte možnost uložit pokutu za jeden konkrétní delikt ve výši buď 25 nebo 50 tisíc korun, potom co jiného to je, než otvírání prostoru pro korupci. A mně se to neříká lehce. Já jsem přesvědčen, že v řadách dopravních policistů je celá řada těch, kteří svoji práci dělají dobře, svědomitě a jsou neúplatní, ale bohužel ty průzkumy veřejného mínění jsou takové, jaké jsou a já se bojím, vážně se bojím, že tento zákon jenom zvýší taxy v podobě úplatku.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Prosím posledních pár slov, již jsme na konci pořadu, pane ministře.

Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy a spojů, místopředseda KDU-ČSL

To je mně hrozně líto.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Uzavřete to, prosím.

Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy a spojů, místopředseda KDU-ČSL

Policisté mohou vybírat pokuty do pěti tisíc korun. Tento model, jak jsme ho nastavili, je převzatý z Německa, z Rakouska, kde funguje. To znamená, že je třeba také převzít...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Když policista řekne, dám vám pokutu 25 tisíc korun, tak je docela logické...

Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy a spojů, místopředseda KDU-ČSL

Všem říkám, policista může do pěti tisíc korun pouze vybírat.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Promiňte, musíme se podívat, jak dopadla naše anketa. Je podle vás naše dopravní policie úplatná? Ano říká 93 % lidí. 7 % říká, že ne. Pánové, já vám děkuji za rozhovor, hodně jsme toho nestihli. To je škoda.

Ivan LANGER, místopředseda PS PČR /ODS/

Smutná statistika.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

Je to smutná statistika. Děkuji vám, na shledanou.

Ivan LANGER, místopředseda PS PČR /ODS/

Díky, na shledanou.

Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy a spojů, místopředseda KDU-ČSL

Na shledanou.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka

S vámi se loučím, vážení diváci. Příště se na vás těší kolega Daniel Takáč, na shledanou.

3/30/2004


Přepis pořadu
Nabízíme Vám přepisy významnějších diskusních pořadů, které stojí za to si přečíst!
 
  Přístupy: 6102 Komentář Stáhnout Tisk E-mail
 





Vybrali jsme z tisku
křepelka šmok


ODS
REKLAMA


Hrad
REKLAMA


TOP články
REKLAMA