Volání ze zahraničí bude lacinější. Ale je to správně?
Ivo Strejček
Eurokomisařka Viviene Redingová si všimla, že ceny telefonických hovorů uskutečňovaných z jednoho členského státu Evropské unie do druhého jsou různě vysoké.
Na pomoc při obhajobě návrhu regulovat ceny zahraničních telefonických hovorů (roamingů) si vzala k ruce celoevropský průzkum Eurobarometru ze 7. listopadu 2006.
Ten tvrdí, že "převážná většina občanů Evropské unie se domnívá, že Evropská komise by měla podniknout kroky k tomu, aby ceny hovorů uskutečněných ze zahraničí nebyly podstatně vyšší než ceny domácích hovorů"[1].
Studie Eurobarometru dále tvrdí, že 70 procent oslovených respondentů si přeje intervenci Evropské komise ke snížení cen roamingových hovorů a 68 procent obyvatel členských států si přeje snížit i ceny za odesílání krátkých zpráv (sms). 44 procent obyvatel používá v zahraničí mobilní telefon alespoň jedenkrát za rok.[2]
Na základě těchto údajů Redingová vyvodila, že ceny hovorů uskutečňovaných z mobilních telefonů v zahraničí mají být regulovány. "Přehnaně vysoké ceny omezují používání mobilních telefonů v zahraničí. Poškozuje to spotřebitele, škodí to evropskému průmyslu a škodí to Evropě"[3], prohlásila.
Zní to velmi příjemně. Je to však doopravdy tak dobrá zpráva pro spotřebitele, podnikatele a Evropskou unii vůbec?
Podstata návrhu nařízení Viviane Redingové
Roaming využívá asi 147 milionů obyvatel EU alespoň jedenkrát za rok a výnosy činí asi 8,5 miliard eur, což představuje (pouze) 5,7% celkových tržeb mobilních komunikací.
Pokud nařízení vstoupí v platnost, bude - na rozdíl od směrnice - platné přímo, aniž by ho bylo nutné začleňovat do národního práva členských států. Mobilní operátoři budou povinni plně informovat zákazníka o poplatcích za roaming při uzavírání smluv a zabezpečit aktualizaci těchto informací.
Chceme telefonovat laciněji ze zahraničí nebo doma?
Pokud si pořizujeme mobilní telefon nebo si objednáváme služby mobilních operátorů, jsou nám obvykle nabízeny nejrůznější kombinace služeb formou rozmanitých "balíčků". Dominantně nás ale zajímá, kolik nás bude stát telefonování našim nejbližším, přátelům a spolupracovníkům za danou časovou jednotku v domácím prostoru.
Zajímá nás, jak vysoký bude náš účet, když budeme volat na území České republiky. Absolutní většina z nás zde žijeme a pracujeme.
Důvod, proč jsou ceny hovorů ze zahraničí výrazně vyšší než ceny hovorů na "domácím" území je tedy dán poměrem nabídky a poptávky. Lidé dramaticky vyžadují co nejnižší ceny domácích hovorů a téměř vůbec je nezajímá, kolik je bude stát telefonát z Paříže do Jihlavy.
Telekomunikace a přenos dat jsou prostorem nelítostné konkurence. Ta se snaží zákazníkům vyhovět - ceny domácích hovorů jsou nízké a stále klesají. Ceny roamingu sice také klesají, ale ne tak výrazně.
Argument Redingové, že téměř polovina občanů EU alespoň jednou v roce telefonuje ze zahraničí je neopodstatněný a trochu i směšný. Na dovolené v Chorvatsku mobil raději vypneme hned poté, co svým nejbližším dáme vědět, že jsme v pořádku.
Komu regulace roamingu poslouží?
Jistě, je malá část uživatelů, kteří po EU cestují a telefonují (podnikatelé, úředníci). Ti dané nařízení jistě ocení. Jejich měsíční účet bude nižší. Kolik takových lidí však ve skutečnosti mezi námi je v poměru k těm, kteří každodenně telefonují "z domu do domu"?
Je jisté, že poskytovatelé mobilních služeb budou inkasovat méně z hovorů uskutečněných v zahraničí. Jak si ušlý zisk mohou vynahradit?
Prvním zdrojem kompenzace se nabízí zastavení poklesu cen domácích hovorů. Znamenalo by to, že ceny roamingů by se snížily, pokles cen domácích hovorů by se zastavil nebo alespoň zpomalil.
To je možný scénář, ale vzhledem k vysoké a nemilosrdné konkurenci asi méně pravděpodobný.
Společnosti najdou jiné zdroje úspor. Omezí investice do modernizací a vývoje a zákazníkům začnou nabízet nové, méně průhledné, balíčky služeb, ve kterých "pouze" rozpoznáme, že ceny šly celkově nahoru.
Přiškrcení objemu finančních prostředků do rozvoje a modernizace sítí a služeb bude mít katastrofální dopad na kvalitu poskytovaných služeb a na globální konkurenceschopnost. Krátkodobě zákazníci nic nepoznají, kromě příjemného snížení cen volání ze zahraničí. Dlouhodobě můžeme být svědky zaostávání EU v globální konkurenci na trhu přenosu informací. To je alarmující zpráva. Odnese to zase jen spotřebitel.
Touha Evropské komise (v tomto případě Redingové) všechno regulovat je však varovným signálem pro jakékoliv podnikání.
Vypovídá o tom, že prostředí, ve kterém jste se rozhodli riskovat a zadlužit se s vidinou úspěchu a zisku, je nestabilní. Cena, hlavní a jediný pravdivý nositel informace o poměru nabídky a poptávky na trhu, již neplní svoji základní funkci. Je pokřivena úřednickým rozhodnutím.
Vždy se totiž najde úředník, který sice nenese podnikatelské riziko, ale vadí mu "neúměrné zisky" a proto přijde s omezením a regulací.
Je to, jako byste hráli fotbal, o poločase vedli nad soupeřem 7 : 0, a tak vám komisař pro druhý poločas zvětší branku. Ne, v takovém prostředí by nikdo rozumný hrát fotbal nechtěl. Zajímavé je, že ve sportu tomu všichni rozumíme, v podnikání to většina z nás jako nefér moc nebereme.
V evropském prostoru, který je charakteristický vysokou mírou regulace všeho, co regulovat lze, se soukromé podnikání chová obezřetněji. Investuje opatrněji než by tak činilo v jiných částech světa.
Regulace jsou jednou z příčin hospodářského zaostávání EU za celým světem. Jediným oprávněným regulátorem trhu je spotřebitel. Vyžaduje nejvyšší kvalitu za nejnižší cenu. Vznikne-li proto poptávka po nižších cenách telefonování ze zahraničí, ceny budou klesat rychleji.
Na první poslech to tedy zní dobře: z dovolené v Itálii byste mohli letos po 1. červenci telefonovat laciněji. Vše ovšem svědčí o tom, že dlouhodobě se díky snaze "vykonávat blaho" může snížit kvalita poskytovaných telekomunikačních služeb a budou se zřejmě objevovat "jinak zabalené" balíčky služeb, ve kterých povinná regulace roamingu bude "rozpuštěna" do vyšších cen jiných produktů.
Ať tak či tak, spotřebitel na líbivém opatření eurokomisařky Redingové nevydělá, ale obtížně se to vysvětluje.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] Zdroj: Eurobarometer Survey on Roaming
[2] Zdroj: http://ec.europa.eu/information_society/activities/roaming
[3] Zdroj: http://ec.europa.eu/information_society/newsroom
Ivo StrejčekPaedDr. Ivo Strejček
člen VR a poslanec EP
člen Hospodářského a měnového výboru a náhradník ve Výboru pro mezinárodní obchod
rezortní mluvčí klubu pro oblasti: ekonomika a měnové záležitosti, mezinárodní obchod, finanční služby a bankovnictví