Zelený marketingový produkt
Petr Havlík
Lidové noviny 30.3.2006
Do předvolební politické hry nedávno razantně vstoupila nová strana. V jejím čele nestojí ani Vladimír Železný, ani Josef Zieleniec s Janem Kaslem, ale pro někoho možná překvapivě Martin Bursík. Pamatuji si na něj z doby, kdy se dělilo Občanské fórum na pravicovou ODS a levicově-liberální Občanské hnutí.
Málokdo tak živočišně nenáviděl Klause a ODS jako právě Martin Bursík a každou porážku nesl velmi těžce. Nejen tehdy, když Občanské hnutí a později Svobodní demokraté prohráli s ODS v parlamentních volbách 1992 a 1996, ale i když v roce 1998 neúspěšně usiloval o zvolení pražským primátorem na kandidátce KDU-ČSL a Unie svobody. Určitě mu nescházejí ambice a zarputilost, které ho nakopávají do bitev v dalších a dalších stranických dresech. Tak tomu bylo i v případě zelených.
Nejprve na pardubickém sjezdu nekompromisně vytěsnil ze strany předchozí vedení a následně změnil tradiční program.
Ekologické evergreeny byly doplněny dostatečným množstvím populismu, aby se zalíbil všem - prvovoličům, matkám, unaveným latentním nevoličům, občanským aktivistům všeho druhu, intelektuální obci. Že tento výčet pamětníkům něco připomíná? Máte pravdu - do letošního volebního klání nevstupují žádní baťůžkáři, nýbrž velmi šikovně připravený projekt, který lze označit za Občanské fórum číslo 2.
Ne náhodou jej vehementně podporuje exprezident Václav Havel. A nejen on, ale mnozí další, kteří se už dlouho cítí traumatizováni prohrami s Václavem Klausem a Milošem Zemanem, neboť žádný z jejich předchozích pokusů změnit politickou mapu nedopadl podle jejich představ. Nezdařil se ani projekt čtyřkoalice, ani akce typu "Děkujeme, odejděte!", Dřevíčská výzva nebo formování strany Cesta změny. Přitažlivá platforma se našla až nyní, v podobě zelených.
Martin Bursík je mediální marketingový produkt, který se dokáže dostatečně odlišit od okoukaných obličejů Paroubka, Topolánka, Kalouska a dalších. To je jeho hlavní výhoda. Další je poměrně schopný staronový tým, který na novém kabátě Strany zelených pracuje. Proslýchá se, že hlavním motorem je tajemný uhlobaron Zdeněk Bakala, hlavní politický lobbista v době násilného převzetí IPB ze strany ČSOB před šesti lety.
Předseda Bursík má však další neméně významné spoluhráče, které spojuje účast v řídicích strukturách OF. S průzkumy veřejného mínění mu údajně pomáhá sociolog Ivan Gabal, hlavní politický manažer OF ve volbách 1990. Mezi spoluhráči najdeme také novináře Jana Urbana, dalšího člena volebního štábu OF, nebo dnešního vlivného televizního producenta Jana Šterna, který byl rovněž poslancem za OF. Když se k tomu namixují populární postavy z umělecké branže a některé z nich se nasadí přímo na kandidátky, je na triumfální úspěch zaděláno. Otevřete okna - přichází svěží zelený vítr do starých struktur. Láska a pravda konečně zvítězí.
Myslíte si, že je nemožná koalice zelení, KDU-ČSL (bez Kalouska) a ČSSD (bez Paroubka)? Takto sestavená vláda definitivně ukončí politickou kariéru prezidenta Klause a velmi pravděpodobně povede k rozkolu v ODS, což by pro ni mělo i neblahé důsledky v komunálních i krajských volbách. Dnešní zelení nejsou žádná nová liberální naděje. Je to skvělý marketingový produkt starých matadorů, kteří kdysi ztratili politickou moc.
Posléze ale získali vliv ve veřejné sféře a skrze novou značku se nyní pokoušejí o politický comeback. Když se Strana zelených dostane do Poslanecké sněmovny, nevstoupí do české politiky žádný svěží zelený étos, ale starý pragmatismus přesně v duchu tradic starého dobrého Občanského fóra - bezejmenná základna a elitářské vedení.
Petr Havlík