Co pro nás znamená Schengenský prostor?
Ivo Strejček
27.08.2007, Jihlavské listy
"ČR by měla vstoupit do jakéhosi Schengenského prostoru. Nic o tom nevím. Podobně jsou na tom i lidé, se kterými jsme se o tom v zaměstnání bavili. Můžete to nějak srozumitelně vysvětlit?"
J. Křížová, Jihlava, 7.8. 2007
ČR vstoupí do tzv. Schengenského prostoru 1.ledna 2008. Bude to další krok, kterým upevníme své vazby s bruselským centrem Evropské unie. Ti, kteří od našeho vstupu do EU očekávali odstranění komplikací na hraničních přechodech, se tedy konečně dočkají.
A přesto je dobré přistoupit k našemu blízkému vstupu rozvážně a svá očekávání přiměřeně krotit.
Co je to Schengenský prostor?
Podstatou Schengenské úmluvy (ze 14.června 1985) je odstranění vnitřních hranic mezi smluvními státy. Důvodem k této dohodě byla snaha umožnit volný pohyb osob, zboží a služeb mezi členskými státy.
To byla a je snaha správná. Volný pohyb na velkém ekonomickém trhu je výhodný pro každého občana členských zemí. Možnost stěhovat se za lepší či výhodnější prací, možnost umístit firmy do míst s lepšími podmínkami či možnost rychleji a bez zbytečných průtahů umožnit tok zboží - to jsou skvělé základy evropského propojování.
Odstranění "vnitřních" hranic ovšem zvýšilo potřebu více hlídat "vnější" hranice. Odstranění hraničních kontrol přineslo a přináší vyšší bezpečnostní rizika a nižší schopnost kontrolovat nelegální imigraci.
Prostor "bez hranic" je výhodný pro pohyb kriminality, ve kterém se obtížněji kontroluje obchod s drogami a zbraněmi.
Co se v ČR stane po 1.lednu 2008?
Vstupem ČR do Schengenského prostoru zmizí současné kontroly na hraničních přechodech se všemi sousedními státy (včetně Rakouska a Německa). Ti, kteří využívají k cestování leteckou dopravu, zjistí, že cestování na linkách "uvnitř Schengenu" bude probíhat bez celních a pasových kontrol.
Jistě se zrychlí přeprava zboží. To je pro české vývozce a dovozce také dobrá zpráva. Otevření hranic přinese zjednodušení pro nákladní a kamionovou dopravu. Nebudou už napříště muset respektovat pouze ty hraniční přechody, kde kvůli své hmotnosti měly dovoleno překračovat hranice.
To jsou výhody, které umožní jednodušší cestování i obchodování.
Česká republika se stane členskou zemí Schengenské úmluvy pod podmínkou, že již v minulých letech musela přistoupit na harmonizaci své vízové politiky a politiky vstupu příslušníků třetích (nečlenských) zemí na své území.
Budeme povinni přijmout pravidla daleko těsnější policejní spolupráce. Tak těsné, že v případě "naléhavého pronásledování" může policie jiného členského státu vstoupit na naše území.
Již nyní jsme museli vybudovat tzv. Schengenský informační systém, který je základním nástrojem na zajištění "veřejného pořádku a veřejné bezpečnosti". Jde o jednotku s přístupem k zásadnímu souboru dat a informací, které slouží k rychlému vyhledávání údajů o osobách a předmětech.
Volnější proces výměny zboží si vyžádá harmonizaci předpisů spojených s obchodováním (například sladění podmínek pro výběr DPH).
Výhody a nevýhody
Jak tedy z předcházející charakteristiky nahlížet na výhody a nevýhody členství ČR v Schengenském systému (jehož součástí z členských zemí EU nejsou pouze Velká Británie a Irsko)?
Docela jistě budou spokojeni ti, kdo hodně cestují. Přestože na mnohých hraničních přechodech již nyní vládnul laxní přístup, mělo by to být bez jakýchkoliv komplikací.
Pokud náš vstup bude znamenat větší možnosti pro svobodný pohyb osob a podnikání, pak to bude dobře.
Ovšem už tady lze očekávat rozpačité výsledky. Problémem totiž je, že některé členské státy (zejména ty, se kterými na jihu a západě sousedíme), se obávají zručné a levnější konkurence z Česka a proto se již dříve vybavily důmyslnou bariérou ochranářských opatření, která pohyb českých pracovních sil v Rakousku a Německu komplikují.
Za zcela spornou lze považovat nezbytnou podmínku nejužší spolupráce v citlivých otázkách justice, policie a vnitra spolu s problematickou ochranou intimních osobních dat.
Vím, že si mnozí od vstupu do Schengenského prostoru slibují lepší a rychlejší výkon práva. To však samo o sobě na práci naší policie a justice nebude mít žádný vliv. Ti budou pracovat tak dobře (či tak špatně), jak pracují dnes.
Do našeho systému budou pronikat vnější vlivy a zásahy, které mohou působit cizorodě či nevhodně.
Náš vstup do prostoru "bez vnitřních hranic" bude znamenat zvýšení našeho podílu na ochraně "vnějších" hranic EU i přesto, že žádnou vnější hranici ČR nebude mít.
To s sebou přenese další předání částí kompetencí z úrovně mezivládních dohod do centra v Bruselu. Pozice české vlády a českého parlamentu bude v otázkách národní bezpečnosti oslabena.
Převáží tedy výhody nad nevýhodami? Ne "hurá přístup" a velká očekávání, ale opatrný a účelný přístup bez velkých projevů je na místě.
Může se dokonce i ukázat, že právě tato porce národních pravomocí exportovaných na nadnárodní úroveň (při pověstném nedostatku účinných mechanismů demokratické kontroly uvnitř evropských institucí), nemusí být pro nás příliš výhodným obchodem.
Ivo StrejčekPaedDr. Ivo Strejček
člen VR a poslanec EP
člen Hospodářského a měnového výboru a náhradník ve Výboru pro mezinárodní obchod
rezortní mluvčí klubu pro oblasti: ekonomika a měnové záležitosti, mezinárodní obchod, finanční služby a bankovnictví