Petr Mach
Ministerstvo financí přišlo s plánem daňových změn, které mají konkurovat návrhu ODS. Politické zadání pro úředníky ministerstva financí znělo – připravte takové úpravy, aby na nich vydělali lidé s nižšími a středními příjmy a aby návrh byl pro tyto skupiny výhodnější než rovná daň ODS.
Jak toho ministerští úředníci docílili? Za prvé snížili dolní sazbu, která se uplatňuje u jednotlivce do hrubé mzdy 14 000 z 15 na 12 %, za druhé místo nezdanitelného minima navrhují zavést slevu na dani. U nejtypičtější mzdy v ekonomice ve výši 15 tisíc se u jednotlivce sníží roční daňová povinnost daně z příjmu z 18 432 Kč na 14 325, daňové inkaso tak poklesne od této příjmové skupiny o 22 %. U lidí se mzdou ve výši 10 000 Kč má poklesnout daňové inkaso z 10 044 Kč na 5 400 Kč, tedy o 46 %.
Tab. č. 1: Současný stav – osoba bez dětí
hrubá mzda (měsíčně) | 10 000 | 15 000 | 20 000 | 35 000 | 60 000 |
hrubá mzda (ročně) | 120 000 |
180 000 | 240 000 | 420 000 | 720 000 |
pojistné (ročně) | 15 000 | 22 500 | 30 000 | 52 500 |
90 000 |
nezdanitelné minimum (ročně) | 38 040 | 38 040 | 38 040 | 38 040 | 38 040 |
základ daně (ročně) |
66 960 | 119 460 | 171 960 | 329 460 | 591 960 |
výsledná daň (ročně) | 10 044 | 18 432 | 28 932 |
65 985 | 149 863 |
daň + pojistné (ročně) | 25 044 | 40 932 | 58 932 | 118 485 | 239 863 |
Tab. č. 2: Návrh Ministerstva financí – osoba bez dětí
hrubá mzda (měsíčně) | 10 000 | 15 000 | 20 000 | 35 000 | 60 000 |
hrubá mzda (ročně) |
120 000 | 180 000 | 240 000 | 420 000 | 720 000 |
pojistné (ročně) | 15 000 | 22 500 | 30 000 |
52 500 | 90 000 |
základ daně (ročně) | 105 000 | 157 500 | 210 000 | 367 500 | 630 000 |
daň před slevou (ročně) | 12 600 | 21 525 | 31 500 | 72 912 | 156 912 |
sleva na dani (ročně) | 7 200 |
7 200 | 7 200 | 7 200 | 7 200 |
výsledná daň (ročně) | 5 400 | 14 325 | 24 300 | 65 712 |
149 712 |
daň + pojistné (ročně) | 20 400 | 36 825 | 54 300 | 118 212 | 239 712 |
Tab. č. 3: Současný stav – osoba s dvěma dětmi
měsíční hrubá mzda (měsíčně) | 10 000 | 15 000 | 20 000 | 35 000 | 60 000 |
hrubá mzda (ročně) | 120 000 |
180 000 | 240 000 | 420 000 | 720 000 |
pojistné (ročně) | 15 000 | 22 500 | 30 000 | 52 500 |
90 000 |
nezdanitelné minimum (ročně) | 38 040 | 38 040 | 38 040 | 38 040 | 38 040 |
základ daně (ročně) |
66 960 | 119 460 | 171 960 | 329 460 | 591 960 |
daň před slevou (ročně) | 10 044 | 18 432 | 28 932 |
65 985 | 149 863 |
sleva na dani (ročně) | 12 000 | 12 000 | 12 000 | 12 000 | 12 000 |
výsledná daň (ročně) | -1 956 | 6 432 | 16 932 | 53 985 | 137 863 |
daň + pojistné (ročně) | 13 044 |
28 932 | 46 932 | 106 485 | 227 863 |
Tab. č. 4: Návrh ministerstva financí – osoba s dvěma dětmi
měsíční hrubá mzda | 10 000 | 15 000 |
20 000 | 35 000 | 60 000 |
roční hrubá mzda | 120 000 | 180 000 | 240 000 | 420 000 |
720 000 |
pojistné (ročně) | 15 000 | 22 500 | 30 000 | 52 500 | 90 000 |
základ daně (ročně) |
105 000 | 157 500 | 210 000 | 367 500 | 630 000 |
daň před slevou (ročně) | 12 600 | 21 525 | 31 500 |
72 912 | 156 912 |
sleva na dani základní (ročně) | 7 200 | 7 200 | 7 200 | 7 200 | 7 200 |
sleva na dani na děti (ročně) | 12 000 | 12 000 | 12 000 | 12 000 | 12 000 |
výsledná daň (ročně) | -6 600 |
2 325 | 12 300 | 53 712 | 137 712 |
daň + pojistné ročně | 8 400 | 24 825 | 42 300 | 106 212 |
227 712 |
Úředníkům ministerstva tyto propočty vyšly výhodnější než návrh ODS, ale jen díky tomu, že kalkulovali s nezdanitelným minimem ve výši 4000 korun měsíčně bez ohledu na počet dětí a že nezohlednili slevu 8 % na sociálním pojištění, kterou má ODS v programu v rámci reformy důchodového systému. Když návrhy ministerstva srovnáme s rovnou daní tak, jak ji ODS skutečně navrhuje, vychází návrh ODS výhodnější pro všechny příjmové skupiny. ODS navrhuje nezdanitelné minimum 6000 Kč měsíčně na dospělého a 2 000 Kč na dítě a slevu 8 % na pojistném.
Jak uvedl stínový ministr financí za ODS Vlastimil Tlustý, daň dle ODS si každý snadno spočítá: "Vezměte svůj hrubý příjem, odečtěte od něj 4,5% zdravotního pojištění, nejsnáze to uděláte vynásobením 0,955. Vyjde vám základ pro rovnou daň. Z toho základu pro rovnou daň odečtete 6000 korun, to je odpočitatelná položka pro dospělého, pak odečtěte počet dětí krát 2000 korun. Ze zbytku vypočtěte patnáct procent, vyjde vám rovná daň a jsem si absolutně jistý že každému vyjde v peněžence více než dnes, i více oproti návrhu pana ministra Sobotky."
Oproti současnému stavu by jedinec bez dětí s měsíční mzdou 15 000 ušetřil v modelu ODS ročně 17 844 Kč oproti dnešnímu stavu a 13 740 oproti návrhu Ministerstva financí. Občan s měsíční mzdou 10 000 měsíčně by ročně oproti dnešnímu stavu ušetřil 13 260 Kč, resp. 8 616 oproti návrhu Ministerstva financí
Osoba s dvěma dětmi s měsíční mzdou 15 000 by v návrhu ODS ušetřila ročně na rovné dani a pojistném 13 047 Kč oproti dnešnímu stavu, resp. 8 940 Kč oproti návrhu Ministerstva financí. Osoba s dvěma dětmi a měsíční hrubou mzdou 10 000 by inkasovala negativní daň ve výši 3240 korun, v součtu by ušetřila oproti současnému stavu ročně 10 884, resp. 6 240 Kč oproti návrhu Ministerstva financí.
Tab. č. 5: Rovná daň – osoba bez dětí
měsíční hrubá mzda | 10 000 | 15 000 | 20 000 |
35 000 | 60 000 |
hrubá mzda (ročně) | 120 000 | 180 000 | 240 000 | 420 000 | 720 000 |
zdravotní pojištění (ročně) | 5 400 | 8 100 | 10 800 | 18 900 | 32 400 |
nezdanitelné minimum (ročně) | 72 000 |
72 000 | 72 000 | 72 000 | 72 000 |
základ rovné daně (ročně) | 42 600 | 99 900 | 157 200 | 329 100 |
615 600 |
rovná daň (ročně) | 6 390 | 14 985 | 23 580 | 49 365 | 92 340 |
daň + pojistné (ročně) |
11 790 | 23 085 | 34 380 | 68 265 | 124 740 |
Tab. č. 6: Rovná daň – osoba s dvěma dětmi
měsíční hrubá mzda | 10 000 |
15 000 | 20 000 | 35 000 | 60 000 |
hrubá mzda (ročně) | 120 000 | 180 000 | 240 000 |
420 000 | 720 000 |
zdravotní pojištění (ročně) | 5 400 | 8 100 | 10 800 | 18 900 | 32 400 |
nezdanitelné minimum (ročně) | 120 000 | 120 000 | 120 000 | 120 000 | 120 000 |
základ rovné daně (ročně) | -5 400 |
51 900 | 109 200 | 281 100 | 567 600 |
rovná daň (ročně), resp. negativní daň | -3 240 | 7 785 | 16 380 |
42 165 | 85 140 |
daň + pojistné (ročně) | 2 160 | 15 885 | 27 180 | 61 065 | 117 540 |
Tab. č. 7: Srovnání pro osobu bez dětí
měsíční hrubá mzda | 10 000 | 15 000 | 20 000 | 35 000 | 60 000 |
měsíční úspora dle MF oproti 2005 | 387 |
342 | 386 | 23 | 13 |
měsíční úspora ODS oproti 2005 | 1 105 | 1 487 | 2 046 | 4 185 |
9 594 |
měsíční úspora ODS oproti MF | 718 | 1 145 | 1 660 | 4 162 | 9 581 |
Tab. č. 8: Srovnání pro osobu bez se dvěma dětmi
měsíční hrubá mzda | 10 000 | 15 000 | 20 000 | 35 000 | 60 000 |
měsíční úspora MF oproti 2005 | 387 |
342 | 386 | 23 | 13 |
měsíční úspora ODS oproti 2005 | 907 | 1 087 | 1 646 | 3 785 |
9 194 |
měsíční úspora ODS oproti MF | 520 | 745 | 1 260 | 3 762 | 9 181 |
Oba návrhy znamenají pokles příjmů státního rozpočtu. Ministerstvo financí očekává jejich částečné nahrazení zvýšením spotřebních daní na cigarety. Toto zvýšení nastane i za vlády ODS, protože zvýšení sazeb nám nařizuje Evropská unie. Celkový objem přerozdělovaných peněz tedy socialistická vláda nesnižuje. Naproti tomu návrh ODS není jen o tom někomu vzít méně a někomu více než dnes. Znamená jednak zjednodušení daní a jednak záměrné snížení daní doprovázené zmenšením objemu státního přerozdělování.
Proto jsou návrh ODS a návrh Ministerstva financí nesrovnatelné. Návrh ministerstva financí pouze mění daňové přerozdělení příjmů, neznamená jakoukoliv systémovou úsporu. Návrh ODS naproti tomu znamená fundamentální změnu – zavedení jednoduchého zdanění s jednotnou sazbou povzbuzuje hospodářský růst, omezuje daňové úniky a snižuje administrativní náklady pro poplatníky i pro stát.
Od návrhu ODS lze čekat zrychlení ekonomického růstu a snížení daňových úniků, od návrhu Ministerstva financí nikoliv. V návrhu ODS představuje negativní daň pro lidi s příjmem pod hranicí nezdanitelného minima fundamentální změnu, která nahradí celou řadu složitých sociálních dávek jednou jednoduchou dávkou. V modelu ODS existuje sleva na pojistném ve výši 8% hrubé mzdy, která je součástí plánu na penzijní reformu, která bude znamenat méně státního přerozdělování. Lidé s vysokými příjmy sice hodně uspoří, ale pokud budou chtít mít důchod větší než dělníci s nízkou mzdou, měli by si úsporu investovat.
Návrh Ministerstva financí nedává šanci na zlepšení ekonomické situace České republiky, jen jinak přerozděluje peníze daňových poplatníků, návrh ODS je osvobozující, bere lidem méně peněz, aby jich méně přerozděloval a aby uvolnil cestu k rychlejšímu růstu bohatství všech občanů České republiky.